Вільна піраміда з продовженням

ВІЛЬНА ПІРАМІДА З ПРОДОВЖЕННЯМ

При грі в «Вільну піраміду з продовженням» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри.

Першим (раніше суперника) набрати задану кількість очок.

2. Використовувані кулі.

Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольору слонової кістки), що використовуються як прицільні, і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера, яка використовується як биток.

3. Вихідне розміщення куль.

Відповідно до п.9.1 та п.9.2 «Загальних правил піраміди»

4. Початковий удар.

Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.13 «Загальних правил піраміди».

5. Правила ведення гри:

5.1. Гра ведеться за правилами "Вільної піраміди". Однак після восьмої забитої кулі гра не зупиняється і триває доти, доки не буде забито чотирнадцяту кулю і на ігровій поверхні столу не залишаться дві останні кулі.

Примітка: Якщо разом із чотирнадцятою кулею в лузу падає п'ятнадцята, то діють правила відповідно до п.5.3

5.2. Після цього, чотирнадцять забитих куль повертаються на ігрову поверхню столу у формі неповної піраміди (без п'ятнадцятої кулі на задній позначці).

5.2.1. Якщо жодна із двох куль, що залишилися на столі, не заважає встановленню неповної піраміди, вони залишаються на своїх місцях. При цьому, як биток можна використовувати будь-яку кулю, включаючи виставлені.

5.2.2. Якщо встановленню піраміди заважає одна з двох куль, що залишилися на столі, її розташовують на задній позначці (у вершині піраміди), а друга куля залишається на місці. Як биток можна використовувати будь-яку кулю, включаючи виставлені.

5.2.3. Якщо встановленню піраміди заважають обидві кулі, що залишилися на столі, то всі п'ятнадцять білих куль розставляють у формі повної піраміди з вершиною на задній позначці, кольорова куля розташовується в домі згідно з п.9.1 і п.9.2 «Загальних правил піраміди» і гра триває за правилами початкової удару згідно з п.13 «Загальних правил піраміди».

5.3. Якщо разом із чотирнадцятою кулею в лузу падає п'ятнадцята, то всі п'ятнадцять забитих куль повертаються на ігрову поверхню столу у формі повної піраміди (з п'ятнадцятою кулею на задній відмітці).

5.3.1. Якщо куля, що залишилася на столі, не заважає встановленню повної піраміди, вона залишається на своєму місці. Як биток можна використовувати будь-яку кулю, включаючи виставлені.

5.3.2. Якщо куля, що залишилася на столі, заважає встановленню повної піраміди, то діють правила відповідно до п.5.2.3.

5.4. Право продовжити гру отримує гравець, який правильно забив чотирнадцяту кулю. При цьому (за винятком випадків, що підпадають під п.5.2.3 та п.5.3.2) йому надається право вибору:

(а) продовжити гру з позиції, що склалася після встановлення піраміди; або

(б) розставити кулі заново у формі повної піраміди з вершиною на задній позначці та продовжити гру битком із дому за правилами початкового удару згідно з п.13 «Загальних правил піраміди».

5.5. Гра триває доти, доки один із гравців першим не набере задану кількість очок.

6. Штрафи за порушення.

У разі порушення правил, суперник порушника знімає зі столу будь-яку кулю (на свій вибір) і кладе на свою полицю. Така куля називається штрафною. Вона знімається після виставлення всіх неправильно забитих куль, які вискочили.

Примітка: Штрафна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, інакше вона залишається на столі і рахунок у партії не змінюється.

7. Виставлення куль.

Усі неправильно забиті кулі, що вискочили, виставляються відповідно до п.25 «Загальних правил піраміди». Будь-яка виставлена куля може бути обрана гравцем, як биток або прицільна куля.

8. Ведення рахунку.

За кожну правильно забиту в лузу кулю гравцю зараховується одне очко. Після зняття штрафної кулі у разі порушення правил до поточного рахунку суперника додається одне очко.

Командні змагання з піраміди

КОМАНДНІ ЗМАГАННЯ З ПІРАМІДИ

Офіційні командні змагання з піраміді проводяться в наступних форматах:

- «Вільна піраміда (парний формат)»;

- «Піраміда-триборство» (формат 3 + 3):

- «Вільна піраміда (формат 3 + 3)»;

- «Вільна піраміда (формат 2 + 2)».

«ВІЛЬНА ПІРАМІДА (парні ФОРМАТ)»

При проведенні командних змагань з «Вільної піраміди» в парному форматі слід керуватися "Загальними правилами піраміди», правилами гри в «Вільну піраміду», а також нижченаведеними правилами:

1. Учасники зустрічі - 2 команди по 2 гравця в кожній.

Члени однієї команди (пари) наносять удари по черзі відповідно до правил черговості. Перед виконанням кожного удару гравці однієї команди можуть одночасно підходити до столу, спільно оцінювати позицію і приймати ігрове рішення.

2. Черговість початкового удару.

2.1. Команда, що починає першу партію, визначається в результаті розіграшу згідно п. 8 «Загальних правил піраміди».

2.2. У кожній наступній партії команди роблять початковий удар по черзі.

2.3. Гравці однієї і тієї ж команди також виконують початковий удар по черзі.

3. Черговість ударів в командах.

3.1. Гравці однієї команди вступають в гру по черзі:

- якщо удар першого гравця був правильним і результативним, то наступний удар виконує другий тієї ж команди і т.д .;

- якщо удар першого гравця був правильним, але нерезультативним, то другий гравець вступає в гру після завершення ігрового підходу команди-суперника.

3.2. Черговість ударів в команді задає гравець, який першим вступив  гру в даної партії:

- для команди, що починає чергову партію, черговість задає гравець, що виконує початковий цей удар в цій партії;

- для протилежної команди черговість задає гравець, який першим вступив  в гру, після того як до його команди перейшло право виконати черговий удар (цим гравцем може бути будь-який з двох членів даної команди).

3.3. Якщо після штрафу один з гравців команди відповідно до п. 6 «Загальних правил піраміди» передав удар команді, яка порушила правила, то чергу виконати наступний удар переходить до другого гравця даної команди.

 

4. Контроль черговості ударів в командах.

4.1. Контроль черговості в своїй і в протилежній команді здійснюють гравці обох команд незалежно від присутності або відсутності судді біля столу.

4.2. Суддівство біля столу в парному форматі здійснюють, як правило, два судді, один з яких виконує обов'язки судді біля столу, а другий - обов'язки судді-секретаря, який контролює черговість в командах.

4.3. Будь-який гравець до удару має право запитати інших гравців або суддю-секретаря про те, чия черга наносити удар.

4.4. При відсутності судді секретаря, контроль черговості в своїй і в протилежній команді покладається на гравців обох команд.

4.5. При наявності технічної можливості гравці кожної команди мають право один раз за зустріч до нанесення наступного удару звернутися до зонного судді або судді біля столу з проханням проконтролювати черговість удару шляхом перегляду відеозапису.

5. Попередження про порушення черговості ударів в командах.

5.1. Якщо гравець готується виконати удар не в свою чергу, то інші гравці або суддя-секретар, контролюючий черговість в командах, повинні зробити йому попередження до нанесення удару.

5.2. Якщо відповідного попередження до удару зроблено не було, то вважається, що черговість не порушена.

5.3. Якщо гравець на думку судді порушує черговість навмисно, то суддя приймає дисциплінарні заходи, передбачені статтею «Неспортивну поведінку» (див. Розділ 1, п.21).

«ПІРАМІДА-триборства (ФОРМАТ 3 + 3)»

При проведенні командних змагань по «Піраміді-триборства» в форматі 3 + 3 слід керуватися «Правилами пірамідних ігор (див. Розділ 2), а також нижченаведеними правилами:

1. Учасники зустрічі - 2 команди по 3 гравці в кожній.

2. Правила проведення командної зустрічі.

2.1. Кожна командна зустріч складається з особистих зустрічей між учасниками команд: перший, другий і третій номери однієї команди зустрічаються з першим, другим і третім номерами іншої команди відповідно.

2.2. Перші номери команд грають в «Динамічну піраміду», другі номери - в «Комбіновану піраміду», треті номери - в «Вільну піраміду».

Примітка: Допускається проведення змагань з іншим набором з трьох пірамідних ігор, що включає «Класичну піраміду (71 очко, 51 очко або 8 очок)».

2.3. Не менш ніж за півгодини до початку командної зустрічі капітани команд подають головному секретарю змагань заповнену заявку із зазначенням порядкових номерів гравців і відповідного різновиду гри. Зміна порядкових номерів гравців після подачі заявки забороняється.

2.4. Формат особистих зустрічей визначає головна суддівська колегія.

2.5. За перемогу в особистій зустрічі команді присуджується одне командне очко.

2.6. Перемога в командній зустрічі присуджується команді, яка першою набрала три командних очка. За рахунку 2-1 або 1-2 другі номери грають в «Комбіновану піраміду», а при рахунку 2-2 треті номери - в «Вільну піраміду».

3. Черговість початкового удару.

3.1. У кожній особистій зустрічі гравець, який починає першу партію, визначається в результаті розіграшу згідно п. 8 «Загальних правил піраміди»

3.2. У кожній наступній партії зустрічі право першого удару переходить від гравця однієї команди до гравця іншої команди.

 

«ВІЛЬНА ПІРАМІДА (ФОРМАТ 3 + 3)»

При проведенні командних змагань з «Вільної піраміди» в форматі 3 + 3 слід керуватися "Загальними правилами піраміди», правилами «Вільної піраміди», а також нижченаведеними правилами:

1. Учасники зустрічі - 2 команди по 3 гравці в кожній.

2. Правила проведення командної зустрічі.

2.1. Кожна командна зустріч складається з особистих зустрічей між учасниками команд: перший, другий і третій номери однієї команди зустрічаються з першим, другим і третім номерами іншої команди відповідно.

2.2. Перші, другі і треті номери команд грають в «Вільну піраміду».

2.3. Не менш ніж за півгодини до початку командної зустрічі капітани команд подають головному секретарю змагань заповнену заявку із зазначенням порядкових номерів гравців. Зміна порядкових номерів гравців після подачі заявки забороняється.

2.4. Формат особистих зустрічей визначає головна суддівська колегія.

2.5. За перемогу в особистій зустрічі команді присуджується одне командне очко.

2.6. Перемога в командній зустрічі присуджується команді, яка першою набрала три командних очка. За рахунку 2-1 або 1-2 знову грають між собою перші номери команд, а за рахунку 2-2 - другі номери.

3. Черговість початкового удару.

3.1. У кожній особистій зустрічі гравець, який починає першу партію, визначається в результаті розіграшу згідно п. 8 «Загальних правил піраміди»

3.2. У кожній наступній партії зустрічі право першого удару переходить від гравця однієї команди до гравця іншої команди.

 

«ВІЛЬНА ПІРАМІДА (ФОРМАТ 2 + 2)»

При проведенні командних змагань з «Вільної піраміди» в форматі 2 + 2 слід керуватися "Загальними правилами піраміди», правилами «Вільної піраміди», а також нижченаведеними правилами:

1. Учасники зустрічі - 2 команди по 2 гравця в кожній.

2. Правила проведення командної зустрічі.

2.1. Кожна командна зустріч складається з особистих зустрічей між учасниками команд: перший і другий номери однієї команди зустрічаються з першим і другим номерами іншої команди відповідно.

2.2. Перші і другі номери команд грають в «Вільну піраміду».

2.3. Не менш ніж за півгодини до початку командної зустрічі капітани команд подають головному секретарю змагань заповнену заявку із зазначенням порядкових номерів гравців. Зміна порядкових номерів гравців після подачі заявки забороняється.

2.4. Формат особистих зустрічей визначає головна суддівська колегія.

2.5. За перемогу в особистій зустрічі команді присуджується одне командне очко.

2.6. Перемога в командній зустрічі присуджується команді, яка першою набрала два командних очка.

2.7. При командному рахунку 1-1 третя зустріч проводиться в такий спосіб: першу партію зустрічі грають перші номери команд, другу партію - другі номери команд, третю - знову перші номери команд і т.д.

3. Черговість початкового удару.

3.1. У кожній особистій зустрічі гравець, який починає першу партію, визначається в результаті розіграшу згідно п. 8 «Загальних правил піраміди»

3.2. У кожній наступній партії зустрічі право першого удару переходить від гравця однієї команди до гравця іншої команди.

 

Класична піраміда (71 очко)

«КЛАСИЧНА ПІРАМІДА (71 ОЧКО)»

При грі в «Класичну піраміду (71 очко)» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри. Першим (раніше суперника) набрати 71 або більше очок.

2. Використовувані кулі. Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки) куль з номерами від 1 до 15-ти, які використовуються як прицільні, і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера, який використовується в якості битка.

3. Вихідна розстановка куль. Перед початковим ударом п'ятнадцять прицільних куль встановлюються у формі рівностороннього трикутника (піраміди) з вершиною на задній відмітці столу і основою паралельно задньому борту. Кулі стають впритул один до одної в наступному порядку:

1-й ряд - 4; 2-й ряд - 5,6; 3-й ряд - 7,15,8; 4-й ряд - 9,14,13,10; 5-й ряд - 2,1, 12, 11,3. Биток розташовується в домі.

4. Початковий удар. Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.11 і п.12 «Загальних правил піраміди».

5. Правила гри і ведення рахунку:

5.1. За кожну правильно забиту прицільну кулю до поточного рахунку гравця додається число очок, що дорівнює її номеру, а за зіграну одиницю (туза) - 11 очок. Таким чином, загальна сума очок - 130. До останньої яка залишилася на столі прицільної кулі незалежно від іі номера додається 10 очок.

5.2. Перед виконанням удару гравець повинен заздалегідь вказати конкретну прицільну кулю і лузу, в яку він має намір її зіграти. Замовлення має бути чітким і ясним. До удару замовлення може бути змінене і оголошене наново. Зміна замовлення в процесі удару не допускається.

5.3. При правильній зіграній замовленій кулі всі кулі, що впали в лузи унаслідок проведеного удару, зараховуються.

5.4. Якщо в лузу впаде незамовлена прицільна куля, то її виставляють і гра продовжується.

5.5. У разі падіння в лузу або вискакування за борт битка накладається штраф, після чого вступає в гру суперник, який вводить биток в гру ударом з руки з дому відповідно до п.6.

5.6. За кожне порушення з поточного рахунку порушника списується 5 очок, а до поточного рахунку суперника додається 5 очок.

5.7. Якщо кожен з гравців набирає по 70 очок, то остання забита прицільна куля виставляється на задню відмітку. Право подальшого удару визначається розіграшем, після чого гра продовжується з руки з дому і ведеться до забитої кулі або штрафу.

5.8. Будь-який удар (за винятком початкового) повинен завершитися в повній відповідності з п. 20 «Загальних правил піраміди». В іншому випадку - штраф.

6. Введення битка в гру ударом з руки з дому

6.1. При ударі з руки з дому биток можна встановлювати в будь-якій точці дому, але не на лінії дому і не впритул до прицільних куль, що знаходяться в домі.

6.2. Якщо при установці битка в домі зачеплена будь-яка з куль, то накладається штраф і після зняття штрафної кулі право введення битка в гру ударом з руки з дому переходить до суперника.

6.3. Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, що вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток встановлений правильно.

6.4. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), однак після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

6.5. Забивати в будь-яку лузу можна будь-яку кулю після зіткнення битка з будь-якою, розташованою поза домом прицільною кулею.

6.6. Удар з дому вважається неправильним і карається штрафом, якщо:

(1) биток до виходу з дому торкнувся кулі в домі; або

(2) не торкнувся жодного кулі поза домом.

6. Виставлення куль. Всі неправильно забиті, незамовлені і прицільні кулі, які вискочили виставляються відповідно до п.25 «Загальних правил піраміди».

Класична піраміда (8 очок)

«КЛАСИЧНА ПІРАМІДА (8 ОЧОК)»

При грі в «Класичну піраміду (8 очок)» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри. Першим (раніше суперника) набрати вісім очок.

2. Кулі, які використовуються. Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки), які використовуються як прицільні і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера, який використовується в якості битка.

3. Вихідна розстановка куль. (Див. П.9.1 і п.9.2 «Загальних правил піраміди»)

4. Початковий удар. Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.13 «Загальних правил піраміди».

5. Правила ведення гри:

5.1. Забивати в лузу можна тільки прицільні кулі.

5.2. Оголошувати замовлення не потрібно. При правильному ударі зараховуються всі кулі, які впали в лузи.

5.3. Будь-який удар (за винятком початкового) повинен завершитися в повній відповідності з п. 20 «Загальних правил піраміди». В іншому випадку - штраф.

6. Ведення рахунку. За кожну правильно забиту в лузу кулю гравцеві зараховується одне очко. У разі порушення правил до поточного рахунку суперника порушника додається одне очко.

7. Штрафи за порушення.

7.1. У разі порушення правил суперник знімає зі столу будь-яку прицільну кулю (на власний вибір) і кладе її на свою полицю. Така куля називається штрафною. Вона знімається після виставлення всіх неправильно забитих і куль, що вискочили.

 

Примітка: Штрафна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, в іншому випадку вона залишається на столі і рахунок в партії не змінюється.

7.2. Якщо биток впав в лузу або вискочив за борт, то після зняття штрафної кулі вступає в гру суперник вводить биток в гру ударом з руки з дому відповідно до п. 8.

8. Введення битка в гру ударом з руки з дому.

8.1. При введенні битка в гру ударом з руки з дому биток можна встановлювати в будь-якій точці дому, але не на лінії дому і не впритул до прицільних куль, що знаходяться в домі.

8.2. Якщо при установці битка в домі зачеплена будь-яка з куль, то накладається штраф і після зняття штрафної кулі право введення битка в гру ударом з руки з дому переходить до суперника.

8.3. Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, що вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток встановлений правильно.

8.4. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), однак після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

8.5. Забивати в будь-яку лузу можна будь-яку кулю після зіткнення битка з будь-якою, розташованою поза домом прицільною кулею.

8.6. Удар з дому вважається неправильним і карається штрафом, якщо:

(1) биток до виходу з дому торкнувся кулі в домі; або

(2) не торкнувся жодної кулі поза домом.

8.6. Удар з дому вважається неправильним і карається штрафом, якщо:

(1) биток до виходу з дому торкнувся кулі в домі; або

(2) не торкнувся жодної кулі поза домом.

9. Виставляння куль. Всі неправильно забиті, що вискочили прицільні кулі виставляються відповідно до п. 25 «Загальних правил піраміди».

 

 

Класична піраміда (51 очко)

«КЛАСИЧНА ПІРАМІДА (51 ОЧКО)»

При грі в «Класичну піраміду (51 очко)» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри. Першим (раніше суперника) набрати 51 або більше очок.

2. Використовувані кулі. Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки) куль з номерами від 1 до 15-ти, які використовуються як прицільні, і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера, який використовується в якості битка.

3. Вихідна розстановка куль. Перед початковим ударом п'ятнадцять прицільних куль встановлюються у формі рівностороннього трикутника (піраміди) з вершиною на задній відмітці столу і основою паралельно задньому борту. Кулі стають впритул один до одної в наступному порядку:

1-й ряд - 4; 2-й ряд - 5,6; 3-й ряд - 7,15,8; 4-й ряд - 9,14,13,10; 5-й ряд - 2,1, 12, 11,3. Биток розташовується в домі.

4. Початковий удар. Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.11 і п.12 «Загальних правил піраміди».

5. Правила гри і ведення рахунку:

5.1. За кожну правильно забиту прицільну кулю до поточного рахунку гравця додається число очок, що дорівнює її номеру, а за зіграну одиницю (туза) - 11 очок. Таким чином, загальна сума очок - 130. До останньої яка залишилася на столі прицільної кулі незалежно від іі номера додається 10 очок.

5.2. Перед виконанням удару гравець повинен заздалегідь вказати конкретну прицільну кулю і лузу, в яку він має намір її зіграти. Замовлення має бути чітким і ясним. До удару замовлення може бути змінене і оголошене наново. Зміна замовлення в процесі удару не допускається.

5.3. При правильній зіграній замовленій кулі всі кулі, що впали в лузи унаслідок проведеного удару, зараховуються.

5.4. Якщо в лузу впаде незамовлена прицільна куля, то її виставляють і гра продовжується.

5.5. У разі падіння в лузу або вискакування за борт битка накладається штраф, після чого вступає в гру суперник, який вводить биток в гру ударом з руки з дому відповідно до п.6.

5.6. За кожне порушення з поточного рахунку порушника списується 5 очок, а до поточного рахунку суперника додається 5 очок.

5.7. Якщо кожен з гравців набирає по 70 очок, то остання забита прицільна куля виставляється на задню відмітку. Право подальшого удару визначається розіграшем, після чого гра продовжується з руки з дому і ведеться до забитої кулі або штрафу.

5.8. Будь-який удар (за винятком початкового) повинен завершитися в повній відповідності з п. 20 «Загальних правил піраміди». В іншому випадку - штраф.

6. Введення битка в гру ударом з руки з дому

6.1. При ударі з руки з дому биток можна встановлювати в будь-якій точці дому, але не на лінії дому і не впритул до прицільних куль, що знаходяться в домі.

6.2. Якщо при установці битка в домі зачеплена будь-яка з куль, то накладається штраф і після зняття штрафної кулі право введення битка в гру ударом з руки з дому переходить до суперника.

6.3. Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, що вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток встановлений правильно.

6.4. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), однак після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

6.5. Забивати в будь-яку лузу можна будь-яку кулю після зіткнення битка з будь-якою, розташованою поза домом прицільною кулею.

6.6. Удар з дому вважається неправильним і карається штрафом, якщо:

(1) биток до виходу з дому торкнувся кулі в домі; або

(2) не торкнувся жодного кулі поза домом.

6. Виставлення куль. Всі неправильно забиті, незамовлені і прицільні кулі, які вискочили виставляються відповідно до п.25 «Загальних правил піраміди».

Динамічна піраміда

«ДИНАМІЧНА ПІРАМІДА»

При грі в «динамічну піраміду» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри. Першим (раніше суперника) набрати вісім очок.

2. Кулі, які використовуються. Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки), які використовуються як прицільні, і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера, який використовується в якості битка.

3. Вихідна розстановка куль. (Див. П.9.1 і п.9.2 «Загальних правил піраміди»)

4. Початковий удар. Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.13 «Загальних правил піраміди».

5. Правила ведення гри:

5.1. Забивати в лузу можна як будь-яку прицільну кулю, так і биток від будь-якої прицільної кулі.

5.2. На заміну забитого битка гравець знімає зі столу одну з прицільних куль за своїм вибором і вводить биток в гру ударом з руки відповідно до п. 6, при цьому забивати в лузу можна тільки прицільну кулю.

Примітка: Обрана прицільна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, в іншому випадку вона залишається на столі і рахунок в партії не змінюється.

5.3. Оголошувати замовлення не потрібно. При правильному ударі зараховуються всі кулі, які впали в лузи.

5.4. Будь-який удар (за винятком початкового) повинен завершитися в повній відповідності з п. 20 «Загальних правил піраміди». В іншому випадку - штраф.

6. Введення битка в гру ударом з руки

6.1. При ударі з руки биток можна встановлювати в будь-якій точці ігрової поверхні столу, але не впритул до прицільних куль.

6.2. Якщо при установці битка зачеплена будь-яка з куль, то накладається штраф і після знятої штрафної кулі право введення битка в гру ударом з руки переходить до суперника.

6.3. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), однак після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

6.4. При ударі з руки забивати в лузу можна тільки прицільну кулю.

6.5. Якщо при ударі з руки в лузу падає биток, то удар вважається неправильним і штрафується (див. п.8). Після зняття штрафної  кулі суперник вводить биток в гру ударом з руки з будь-якого місця столу.

6.6. Якщо при ударі з руки крім битка в лузу падає і прицільна куля, то вона не зараховується і виставляється. Після виставлення неправильно забитого прицільного і зняття штрафної прицільної кулі суперник вводить биток в гру ударом з руки з будь-якого місця столу.

7. Ведення рахунку. За кожну правильно забиту в лузу кулю гравцеві присуджується одне очко. У разі порушення правил і зняття штрафної  кулі до поточного рахунку суперника додається одне очко.

8. Штрафи за порушення.

8.1. У разі порушення правил суперник знімає зі столу будь-яку прицільну кулю (на власний вибір) і кладе її на свою полицю. Така куля називається штрафною. Вона знімається після виставлення всіх неправильно забитих і куль, що вискочили.

Примітка: Штрафна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, в іншому випадку вона залишається на столі і рахунок в партії не змінюється.

8.2. Якщо биток забитий неправильно або вискочив за борт, то після зняття штрафної кулі суперник має право:

(а) ввести биток в гру ударом з руки з будь-якого місця столу (при цьому забивати в лузу можна тільки прицільну кулю), або

(б) передати удар з руки з будь-якого місця столу гравцеві, який порушив правила (при цьому забивати в лузу можна тільки прицільну кулю).

8.3 Якщо після порушення биток залишився на столі, то після зняття штрафної кулі суперник має право:

(А) продовжити гру ударом з місця зупинки битка (при цьому забивати в лузу можна як биток, так і прицільну кулю), або

(Б) передати удар з місця зупинки битка гравцеві, який порушив правила (при цьому забивати в лузу можна як биток, так і прицільну кулю).

9. Виставляння куль. Всі неправильно забиті, що вискочили прицільні кулі виставляються відповідно до п. 25 «Загальних правил піраміди».

Комбінована піраміда

«КОМБІНОВАНА ПІРАМІДА»

При грі в «Комбіновану піраміду» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри. Першим (раніше суперника) набрати вісім очок.

2. Кулі, які використовуються. Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки), які використовуються як прицільні, і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера, яка використовується в якості битка.

3. Вихідна розстановка куль. (Див. п.9.1 і п.9.2 «Загальних правил піраміди»)

4. Початковий удар. Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.13 «Загальних правил піраміди».

5. Правила ведення гри:

5.1. Забивати в лузу можна як будь-яку прицільну кулю, так і биток від будь-якої прицільної кулі.

5.2. На заміну забитого битка гравець знімає зі столу одну з прицільних куль за своїм вибором і вводить биток в гру ударом з руки з дому відповідно до п. 6.

Примітка: Обрана прицільна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, в іншому випадку вона залишається на столі і рахунок в партії не змінюється.

5.3. Оголошувати замовлення не потрібно. При правильному ударі зараховуються всі кулі, які впали в лузи.

5.4. Будь-який удар (за винятком початкового) повинен завершитися в повній відповідності з п. 20 «Загальних правил піраміди». В іншому випадку - штраф.

6. Введення битка в гру ударом з руки з дому

6.1. При ударі з руки з дому биток можна встановлювати в будь-якій точці дому, але не на лінії дому і не впритул до прицільних куль, що знаходяться в домі.

6.2. Якщо при установці битка в домі зачеплена будь-яка з куль, то накладається штраф і після зняття штрафної кулі право введення битка в гру ударом з руки з дому переходить до суперника.

6.3. Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, що вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток встановлений правильно.

6.4. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), однак після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

6.5. Забивати в будь-яку лузу можна будь-яку кулю після зіткнення битка з будь-якою, розташованою поза домом прицільною кулею.

6.6. Удар з дому вважається неправильним і карається штрафом, якщо:

(1) биток до виходу з дому торкнувся кулі в домі; або

(2) не торкнувся жодної кулі поза домом.

6.6. Якщо всі прицільні кулі розташовані в домі, то удар проводиться з протилежного боку столу, яка в цьому випадку служить тимчасовим домом,який  обмежений задньою лінією.

7. Ведення рахунку. За кожну правильно забиту в лузу кулю гравцеві зараховується одне очко. У разі порушення правил до поточного рахунку суперника порушника додається одне очко.

8. Штрафи за порушення.

8.1. У разі порушення правил суперник порушника знімає зі столу будь-яку кулю (на власний вибір) і кладе на свою полицю. Така куля називається штрафною. Вона знімається після виставлення всіх неправильно забитих і куль, що вискочили.

Примітка: Штрафна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, в іншому випадку вона залишається на столі і рахунок в партії не змінюється.

8.2. Якщо биток забитий неправильно або вискочив за борт, то після зняття штрафної кулі вступає в гру суперник, вводить биток в гру ударом з руки з дому відповідно до п. 6.

9. Виставляння куль. Всі неправильно забиті, що вискочили прицільні кулі виставляються відповідно до п. 25 «Загальних правил піраміди».

 

Вільна піраміда

«ВІЛЬНА ПІРАМІДА»

При грі в «Вільну піраміду» слід керуватися "Загальними правилами піраміди», а також нижченаведеними правилами.

1. Мета гри. Першим (раніше суперника) набрати вісім очок.

2. Кулі, які використовуються. Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки) куль і одна кольорова (переважно жовта) куля без номера.

В «Вільній піраміді» немає постійного підрозділу куль на єдиний биток (по якому б'ють києм) і прицільні кулі (по яких б'ють битком).

При виконанні будь-якого удару (за винятком початкового) гравець може використовувати в якості битка будь-яку кулю на ігровій поверхні столу (незалежно від її номера і кольору). Відповідно всі інші кулі на ігровій поверхні столу (незалежно від їх номера і кольору) можуть служити як прицільні.

3. Вихідна розстановка куль. (Див. п.9.1 і п.9.2 «Загальних правил піраміди»)

4. Початковий удар. Початковий удар проводиться з руки з дому відповідно до п.13 «Загальних правил піраміди».

5. Правила ведення гри:

5.1. Перед кожним ударом (за винятком початкового) гравцеві надається право вибору битка.

5.2. Якщо в результаті правильного удару в лузу а куля, то гравець проводить наступний удар з відновленням права вибору битка.

5.3. Якщо при правильному ударі жодна з куль не забита в лузу, то право наступного удару c правом нового вибору битка переходить до суперника.

5.4. Забивати в лузу можна як будь-яку прицільну кулю, так і биток від будь-якої прицільної кулі.

5.5. Оголошувати замовлення не потрібно. При правильному ударі зараховуються всі кулі, що впали в лузи.

5.6. Будь-який удар (за винятком початкового) повинен завершитися в повній відповідності до п.20 «Загальних правил піраміди». В іншому випадку - штраф.

6. Ведення рахунку. За кожну правильно забиту в лузу кулю гравцеві зараховується одне очко. У разі порушення правил до поточного рахунку суперника порушника додається одне очко.

7. Штрафи за порушення. У разі порушення правил суперник порушника знімає зі столу будь-яку кулю (на власний вибір) і кладе на свою полицю. Такий шар називається штрафним. Вона знімається після виставлення всіх неправильно забитих і куль, що вискочили.

Примітка: Штрафна куля повинна бути знята до нанесення наступного удару, в іншому випадку вона залишається на столі і рахунок в партії не змінюється.

8. Виставляння куль. Всі неправильно забиті кулі, що вискочили, виставляються відповідно до п. 25 «Загальних правил піраміди». Будь яка виставлена куля може бути обрана граючою як биток або прицільна куля.

 

Загальні правила Піраміда

ПРАВИЛА ПІРАМІДНИХ ІГОР

 

ПІРАМІДА представляє собою різновид світового лузного більярду зі своїми особливими правилами та вимогами до більярдного обладнання.

Офіційні змагання проводяться по наступним видам піраміди:

1. ВІЛЬНА ПІРАМІДА

2. КОМБІНОВАНА ПІРАМІДА

3. ДИНАМІЧНА ПІРАМІДА

4. КЛАСИЧНА ПІРАМІДА

 

ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ПІРАМІДИ

1. Більярдне обладнання та аксесуари

При грі в кожну з описаних нижче різновидів піраміди слід використовувати більярдні столи, кулі та аксесуари, що відповідають «Технічним вимогам МКП до більярдного обладнання».

2. Розмітка більярдного столу

2.1. На ігровій поверхні більярдного столу повинні бути чітко і акуратно нанесені такі лінії і позначки:

(1) Центральна відмітка - точка, розташована в центрі ігрової поверхні столу.

(2) Центральна лінія - пряма, проведена через центральну відмітку паралельно коротким бортам. Центральна лінія ділить ігрову поверхню столу на дві половини - передню і задню.

(3) Передня відмітка - точка, розташована в центрі передньої половини ігрової поверхні столу.

(4) Лінія дому - пряма, проведена через передню відмітку паралельно переднього борту.

(5) Задня позначка - точка, розташована в центрі задньої половини ігрової поверхні столу.

(6) Лінія виставлення куль - частина поздовжньої лінії столу, проведена від задньої відмітки до середини заднього борту.

2.2. Дім - частина ігрової поверхні столу, укладена між лінією дому і переднім бортом.

3. Використовувані кулі

Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки) куль з номерами від 1 до 15-ти і один кольоровий (переважно жовта) куля без номера.

4. Биток і прицільні кулі

4.1. Битком називається куля, по якій наносять удар києм в процесі гри.

4.2. Всі інші кулі на ігровій поверхні столу крім битка є прицільними.

 

 

5. Удар києм по битку

5.1. Удар по битку повинен наноситися тільки наклейкою кия у напрямі його поздовжньої осі. В іншому випадку - штраф.

5.2. При нанесенні удару по битку принаймні одна нога що грає повинна торкатися підлоги. В іншому випадку накладається штраф.

6. Зіткнення битка з прицільною кулею

6.1. Зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль (що супроводжується передачею руху від битка до прицільної кулі) є обов'язковою умовою будь-якого правильного удару.

6.2. Якщо биток не торкнувся жодного з прицільних куль, накладається штраф.

6.3. Биток може вдарити прицільну кулю як безпосередньо, так і від будь-якого борту (бортів).

6.4. Удар по битку в сторону від дотичної прицільної кулі (без передачі йому руху) не рахується за зіткнення битка з цим прицільною кулею. Якщо після цього биток не торкнувся жодного з прицільних куль, накладається штраф (див. п.6.2).

7. Черговість ударів

7.1. Якщо в результаті правильного удару в лузу забита куля, то гравець отримує право на наступний удар.

7.2. Якщо в результаті правильного удару жодна куля не забита в лузу, то право наступного удару переходить до суперника.

7.3. За удар позачергово накладається штраф.

7.4. Якщо при виконанні удару порушено правила, то суперник має право після виставлення неправильно забитих і куль, що вискочили, а також зняття зі столу на полицю передбаченого правилами штрафної кулі:

(1) сам провести наступний удар, або

(2) передати його гравцеві, який порушив правила.

8. Розіграш початкового удару

8.1. При розіграші початкового удару виконайте таку послідовність дій. Розташувавшись по різні боки від поздовжньої лінії столу, гравці одночасно виконують удар з руки з дому, посилаючи кулі до заднього борту і назад. Перемагає гравець, чия куля зупинилася ближче до переднього борту.

8.2. Розіграш вважається автоматично програним, якщо:

(1) куля зайшла на половину суперника,

(2) не досягла заднього борту,

(3) впала в лузу,

(4) вискочила за борт,

(5) торкнулася довгого борту або

(6) торкнулася заднього борту більше одного разу.

8.3. Якщо правила порушили обидва суперники або якщо суддя не може визначити чия куля зупинилася ближче до переднього борту, то розіграш повторюється.

8.4. Переможець розіграшу має право:

(1) сам провести початковий удар або

(2) передати його суперникові.

9. Початкова розстановка куль

9.1. Перед початковим ударом п'ятнадцять білих куль встановлюються у формі рівностороннього трикутника (піраміди) з вершиною на задній відмітці столу і основою паралельно задньому борту. Кожна куля повинна стикатися з кулями, що стоять поряд.

При розстановці куль слід використовувати стандартний трикутник.

9.2. Кольорова куля, яка використовується в якості битка при виконанні початкового удару, розташовується в домі.

9.3. По ходу гри можуть виникати ситуації, що передбачають установку неповної піраміди (див. п.13.2 і п.26.2, а також розділ 1, п.19.1). При установці неповної піраміди дотримуються всі вимоги, що пред'являються до установки повної піраміди. Відмінності полягають в наступному ::

Неповна піраміда заповнюється в напрямку від вершини до основи. Підстава (нижній ряд) заповнюється від середини до країв симетрично до поздовжньої осі столу. Для досягнення повної симетрії в нижній ряд в разі необхідності переміщують куля з вершини піраміди.

10. Положення кулі

Положення кулі визначається положенням його центру.

11. Дім і лінія дому

11.1. Лінія дому не є частиною дому.

11.2. Куля, що стоїть на лінії дому, вважається розміщеною поза домом.

12. Введення битка в гру (початок гри)

12.1. Биток вводиться в гру початковим ударом з руки із дому.

12.2. В якості  битка при виконанні початкового удару завжди слід використовувати кольорову кулю.

12.3. Гравець, що вступає в гру першим, може встановлювати биток в будь-якій точці дому, але не на лінії дому (див. п.10 і п.11).

Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, що вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток введений в гру правильно.

Якщо гравець, що вступає в гру попереджений про неправильне положення битка, він зобов'язаний його поправити.

12.4. Биток вважається введеним в гру відразу після удару по ньому наклейкою кия (див. п.5).

12.5. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), проте, після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

13. Правильний початковий удар

13.1. Початковий удар вважається правильним, якщо після зіткнення битка з одною з прицільних куль:

(1) одна з куль правильно забита в будь-яку лузу; або

(2) щонайменше три різні прицільні кулі торкнулися борту (бортів); або

(3) дві різні прицільні кулі торкнулися борту (бортів) і, крім того, хоча б одна (будь-яка з перших двох або яка-небудь інша) прицільна куля перетнула центральну лінію.

Якщо жодна із зазначених вимог не виконана, накладається штраф.

13.2. Якщо правила початкового удару порушені, то суперник після зняття зі столу на полицю штрафного кулі має право:

(1) прийняти позицію, що склалася і продовжити гру; або

(2) прийняти сформовану позицію і передати удар гравцеві, який порушив правила; або

(3) розставивши кулі заново, сам провести початковий удар; або

(4) розставивши кулі заново, передати початковий удар гравцеві, який порушив правила.

Примітка: При розстановці куль заново після зняття штрафної кулі слід керуватися правилами виставлення неповної піраміди (див. п.9.3.).

14. Черговість початкового удару

Кожну наступну партію суперники починають по черзі.

15. Початок і завершення удару

15.1. Удар починається з моменту зіткнення наклейки кия з битком і завершується після повної зупинки всіх куль на ігровій поверхні столу. (Куля, що обертається на місці вважається рухомою.)

15.2. Забороняється наносити наступний удар до завершення попереднього. В іншому випадку - штраф.

16. Дотик куль

За винятком торкання битка наклейкою кия при виконанні удару (див. п.5.1) і установки битка до введення його в гру (див п.12.5.), забороняється дотик будь-якої кулі (битка або будь-якої прицільної кулі) на ігровій поверхні столу києм, машинкою , крейдою, рукою, одягом і т.п. В іншому випадку - штраф.

17. Подвійний удар

Якщо при виконанні удару наклейка кия повторно стикається з битком який відокремився, то такий удар кваліфікується як подвійний і карається штрафом.

18. Пропих

Якщо при ударі контакт наклейки кия з битком затягується аж до зіткнення битка з прицільною кулею, після чого биток отримує рух вперед (слідом за прицільною кулею), то такий удар кваліфікується як пропих і карається штрафом.

19. Кулі, що стикаються і близько стоять

19.1. Якщо биток стикається прицільної кулі або якщо відстань між битком і прицільною кулею настільки мала, що при виконанні удару по битку практично неможливо уникнути моментального потрійного контакту «наклейка кия-биток-прицільна куля», то удар по битку не кваліфікується як пропих або як подвійний удар , якщо вона нанесена:

(1) під кутом не менше 45 градусів в сторону від лінії центрів цих двох куль; або

(2) таким чином, щоб биток не отримав рух вперед (слідом за прицільною кулею).

В іншому випадку накладається штраф.

19.2. Якщо при ударі по кулях, які близько стоять не було ні потрійного контакту, ні подвійного удару, то сам по собі рух битка слідом за прицільною кулею, не є підставою для штрафу.

20. Правильно завершений удар.

Будь-який удар (за винятком початкового) вважається правильним (правильно завершеним), якщо не порушено жодне з положень цих Правил і крім того після зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль будь-яка з куль на ігровій поверхні столу (биток або будь-яка прицільна куля ):

(1) забита в лузу; або

(2) відбилася від будь-якого борту, а потім: (а) торкнулася іншого борту, або (б) доведена до іншого борту будь-яка куля (биток або прицільна куля) або (в) торкнулася будь-якої кулі, що стоїть впритул до іншого борту; або

(3) перетнула центральну лінію, а потім: (а) торкнулася будь-якого борту або (б) доведена до будь-якого борту будь-яка куля (биток або прицільна куля) або (в) торкнулася будь-якої кулі, що стоїть впритул до будь-якого борту; або

(4) відбилася від будь-якого борту, а потім: (а) перетнула центральну лінію або (б) перекотила через неї будь-яку кулю (биток або прицільна куля) або (в) торкнулася кулі, центр якої в момент зіткнення, знаходився по інший бік від центральній лінії або на центральній лінії столу.

Якщо жодна із зазначених умов не виконана, то накладається штраф.

Примітка: Якщо биток б'є по прицільній кулі, що стоїть впритул до борту, а ця прицільна куля в свою чергу впливає на биток і доводить його до іншого борту або перекочує через центральну лінію, то удар вважається безумовно правильним, якщо мало місце два окремих зіткнення - « биток-прицільна куля »і« прицільна куля-биток ».

Якщо ж двох окремих зіткнень не було, то подібним чином удар, що завершився вважається правильним лише за умови, якщо гравець до удару попередив суддю про те, що прицільна куля стоїть впритул борту. В іншому випадку - штраф.

21. Правильно і неправильно забиті кулі

21.1. Куля вважається правильно забитою (зіграною), якщо вона впала в лузу в результаті правильного удару.

21.2. Всі правильно забиті кулі виймаються з луз і розміщуються на спеціальній полиці. (Кожному з гравців відводиться окрема полиця.)

21.3. Якщо з моменту початку удару і до моменту його завершення (див. п.15), було порушено хоча б одне з положень цих Правил, то всі кулі, що впали в лузи в результаті цього удару, вважаються неправильно забитими.

Якщо порушення відбулося після завершення удару, накладається штраф. Однак куля, що впала в лузу в результаті завершеного удару, вважається забитою правильно, якщо завершений удар не супроводжувався порушеннями правил.

Примітка. Якщо порушення правил гри відбулося після завершення партії (тобто після завершення останнього удару, в результаті якого був правильно забитий останній шар в партії і всі кулі на столі зупинилися), штраф не накладається і результат партії не переглядається.

21.4. Всі неправильно забиті кулі не зараховуються і виставляються.

21.5. Куля, що вискочила з лузи на ігрову поверхню столу, вважається не забитою і залишається в грі. (Штраф при цьому не накладається.)

22. Зависла куля

22.1. Якщо зависла над лузою куля мимовільно падає в лузу без зіткнення з іншою кулею і якщо це не вплинуло на кінцевий результат розпочатого удару, то її відновлюють на колишнє місце і гра продовжується.

22.2. Якщо зависла над лузою куля мимовільно падає в лузу без зіткнення з іншою кулею і якщо це вплинуло на кінцевий результат розпочатого удару (тобто в тому випадку, якщо мимоволі впала в лузу куля була би неминуче зачеплена одним з наведених в рух куль), то всі кулі встановлюються якомога точніше на свої колишні позиції і удар повторюється.

22.3. Якщо куля, що рухається зависає на краю лузи в положенні нестійкої рівноваги, а потім падає в лузу без будь-якого стороннього впливу, то вона зараховується  внаслідок проведеного удару. В іншому випадку вона відновлюється на місце і гра продовжується.

23. Куля, що вискочила

23.1. Куля вважається такою, що вискочила за борт, якщо після завершення удару вона зупинилася поза ігровою поверхнею столу (на борту, на підлозі і т.п.).

23.2. Куля не вважається такою, що вискочила, якщо вона, ударившись об верхню частину пружного борту або поручня, самостійно повертається на ігрову поверхню або падає в лузу, не зачепивши при цьому який-небудь інший об'єкт, що не є стаціонарною приналежністю більярдного столу.

Якщо ж куля зачіпає який-небудь предмет, що не є приналежністю столу, наприклад, освітлювальний прилад, крейда на борту або поручні і т. п., то вона вважається такою, що вискочила, навіть якщо вона після цього самостійно повертається на ігрову поверхню або падає в лузу.

23.3. Якщо будь-яку кулю (биток або прицільна куля) вискакує за борт, накладається штраф.

23.4. Всі кулі, що вискочили виставляються після завершення удару.

24. Кікс

24.1. Кікс є удар з прослизанням наклейки кия по поверхні битка.

24.2. Якщо кікс (з відривом або без відриву битка від ігрової поверхні столу) не супроводжується порушеннями правил, штраф не накладається.

25. Виставлення куль

25.1. Всі неправильно забиті, що вискочили за борт кулі виставляються після завершення удару і до початку наступного.

25.2. Одинична куля виставляється на задню відмітку.

Якщо виставляється кілька куль, то їх встановлюють в довільному порядку на лінії виставлення куль від задньої відмітки до заднього борту якомога ближче, але не впритул один до одного.

Якщо ж будь-які кулі, розташовані поблизу або безпосередньо на задній відмітці або на лінії виставлення куль, заважають процесу виставлення, то кулі розташовують на лінії виставлення куль якомога ближче до задньої відмітки і якомога ближче, але не впритул до куль, що заважають.

У разі, якщо для кулі не вистачає місця між задньою відміткою і заднім бортом, то кулі виставляють на продовженні лінії виставлення куль (між задньою відміткою і центром ігрової поверхні столу) якомога ближче до задньої відмітки.

Примітка: При грі в «Вільну піраміду» биток і прицільні кулі виставляються на загальних підставах відповідно до п.25.2.

При грі в «Комбіновану піраміду», «Динамічну піраміду» і «Класичну піраміду» прицільні кулі виставляються відповідно до п.25.2, а биток вводиться в гру відповідно до правил кожної конкретної гри.

26. Сторонній вплив

26.1. Якщо під час гри кулі приходять в рух внаслідок стороннього впливу (на кулі, на стіл або на гравця, що виконує удар), то їх повертають на вихідні позиції і гра продовжується. При цьому штраф не накладається.

26.2 Якщо відновити положення куль не представляється можливим, то кольорова куля встановлюють в домі (якщо кольорова куля вийшла з гри, то її повертають в гру замість будь-якої з решти на столі білих куль), всі решта на столі білі кулі встановлюють у формі піраміди (або неповної піраміди) з вершиною на задній відмітці, право подальшого удару визначається розіграшем і гра триває за правилом початкового удару (див. п.13). Рахунок зберігається таким, яким він був до того моменту, коли партія була перервана.

Примітка: При установці неповної піраміди слід керуватися правилами, викладеними в п.9.3.

27. Штрафи

27.1. Штрафи накладаються в наступних випадках:

(1) при неправильному ударі києм по битку (див. п.5.1);

(2) при нанесенні удару по битку з відривом обох ніг від підлоги (див. п.5.2);

(3) якщо биток при ударі не торкнувся жодної з прицільних куль (див. п.6.3);

(4) при порушенні черговості ударів (див. п. 7.3);

(5) при неправильному початковому ударі (див. п.13.1);

(6) якщо наступний удар починається до завершення попереднього (див. п.15.2);

(7) при забороненому дотику куль (див. П.16);

(8) при подвійному ударі (див. П.17);

(9) при пропиху (див. П.18);

(10) при неправильному ударі по дотичних та кулях, що близько стоять (див. п. 19.1)

(11) при неправильно завершеному ударі (див. п.20);

(12) при вискакуванні битка або будь-якої прицільної кулі за борт (див. п.23.3);

(13) при затягуванні партії (див. Розділ 1, п.19)

Решта випадків штрафу описані в правилах конкретних ігор.

27.2. Якщо при виконанні одного удару гравець здійснює декілька порушень, штраф стягується в одинарному розмірі.