Трьохбортний карамболь

ПРАВИЛА КАРАМБОЛЬ

ТРЬОХБОРТНИЙ КАРАМБОЛЬ

 

1. Кількість гравців

Двоє і більше

 

2. Використовувані кулі

Одна біла, одна жовта і одна червона куля.

Допускається використання двох білих куль, але одна з них повинна мати для відмінності кілька кольорових крапок.

 

3. Мета гри

Першим набрати заздалегідь задане число очок (як правило 60-100 очок)

 

4. Початковий удар

Право першого удару і вибір битка здійснюється розкочуванням куль.

Весь матч кожен суперник грає своїм битком (або білим, або жовтим).

 

5. Ведення рахунку

При виконанні будь-якого удару необхідно виконання однієї з наступних умов:   

а) Биток торкається прицільної кулі, потім 3-х або більше бортів і потрапляє в другу прицільну кулю

б) Биток торкається 3-х або більше бортів, а потім двох прицільних куль

в) Биток торкається борту, потім прицільної кулі, потім 2-х або більше бортів і потрапляє в іншу прицільну кулю

г) Биток торкається 2-х або більше бортів, потім прицільної кулі, потім одного або більше бортів і потрапляє в іншу прицільну кулю. В іншому випадку оголошується фол, право удару переходить до суперника очки не нараховуються. За кожен результативний удар нараховується одне очко, гравець, який грає продовжує свою серію.

 

6. «Заборонені зони»

Обмеження в кутових заборонених зонах у цій грі відсутні.

 

7. Фоли

Фоли оголошуються за пропих, за промах по кулях, туш будь-якої кулі, за будь-яку кулю що вискочила за борт - удар не своїм битком.

За кожен фол з поточного рахунку порушника списується одне очко, серія зупиняється. Будь куля, що вискочила виставляється на передню відмітку (якщо вона зайнята, то - на центральну відмітку і якщо й вона зайнята, то на задню відмітку).

Грати з машинкою заборонено.

 

8. Фора

Фора дається очками.

Примітка: Існує право останнього удару, для гравця який починав партію другим. Тобто в партії можливий нічийний результат. На змаганнях ця партія переграється

 

Однобортний карамболь

ПРАВИЛА КАРАМБОЛЬ

ОДНОБОРТНИЙ КАРАМБОЛЬ

1. Кількість гравців

Двоє і більше

 

2. Використовувані кулі

Одна біла, одна жовта і одна червона куля.

Допускається використання двох білих куль, але одна з них повинна мати для відмінності кілька кольорових крапок.

 

3. Мета гри

Першим набрати заздалегідь задане число очок (як правило 60-100 очок)

 

4. Початковий удар

Право першого удару і вибір битка здійснюється розкочуванням куль.

Весь матч кожен суперник грає своїм битком (або білим, або жовтим).

 

5. Ведення рахунку

При виконанні будь-якого удару необхідно, щоб биток до зіткнення з прицільними кулями торкнувся одного або декілька бортів, або після зіткнення з прицільною кулею торкнувся одного або декількох бортів, а потім - іншої прицільної кулі.

В іншому випадку оголошується фол, право удару переходить до суперника очки не присуджуються. За кожен результативний удар присуджується одне очко, гравець який грає продовжує свою серію.

 

6. «Заборонені зони»

Обмеження в кутових заборонених зонах у цій грі відсутні.

 

7. Фоли

Фоли оголошуються за пропих, за промах по кулях, туш будь-якої кулі, а за будь яку кулю що вискочила за борт - удар не своїм битком. За кожен фол з поточного рахунку порушника списується одне очко, серія зупиняється. Будь куля, що вискочила виставляється на передню відмітку (якщо вона зайнята, то - на центральну відмітку і якщо й вона зайнята, то на задню відмітку).

Грати з машинкою заборонено.

 

8. Фора

Фора дається очками.

 

Примітка: Існує право останнього удару, для гравця який починав партію другим. Тобто в партії можливий нічийний результат. На змаганнях ця партія переграється.

 

П'ять фішок

ПРАВИЛВ КАРАМБОЛЬ

П'ЯТЬ ФІШОК

1. Розмітка точок і ліній

Місця, де встановлюються фішки (кеглі) позначаються відмітками (всього п'ять відміток), проведеними крейдою, олівцем або чорнилом, по можливості тонко. Забороняється позначати ці місця шляхом установки наклейок. Крім того, зазначаються:

а) верхня відмітка, на відстані 100 мм від верхнього короткого борту (на середній лінії - 710 мм від довгого борту),

б)  відмітка, розташована в центрі верхньої половині ігрового поля столу - на ній розташовується червоний куля,

в) відмітка, розташована в центрі нижньої частини більярду, розташована на лінії установки куль при розіграші початкового удару 710 мм від нижнього короткого борту,

г) нижня відмітка, на відстані 100 мм від нижнього короткого 6opта - на ній встановлюється куля суперника, при грі "з руки", якщо верхня відмітка зайнята червоною кулею і гравець вирішує грати в положенні як при початковому ударі,

Лінії розміток проводяться крейдою, олівцем або чорнилом, по можливості тонко.Вкладання інших предметів дозволяється тільки для ліній на підлозі:

а) Середня лінія ділить ігрове поле на 1/2 частини;

б) Лінія розміщення куль суперника при розіграші початкового удару;

в) Кордон розміщення ніг при виконанні початкового удару і удару «з руки».

 

2. Мета гри

Мета гри полягає в досягненні кількості очок, встановленної «Положенням» про змагання.

Гравець, що досяг першим встановлену кількість очок, виграє партію.

Якщо під час останнього удару ця межа перевищується, то загальна кількість очок у переможця зводиться до цієї встановлені межі.

Грають по партіях, загальна кількість яких повинна бути непарна (або грають по турах, загальна кількість яких також має бути непарною).Удари наносять по черзі, тільки наклейкою кия.

 

З. Розіграш початкового удару

Суддя встановлює кулі гравців на лінії розіграшу на відстані 30 см від мітки, розташованої на середині лінії розіграшу.

Червона куля встановлюється на відмітку, розташовану в центрі верхньої половини ігрового поля столу.

Встановлюються на свої місця 4 бічні і одна центральна фішка (кегля). Якщо гравці не приходять до згоди кому якою кулею грати, а також з якою половини починати розіграш початкового удару, то суддя визначає це жеребом.

За командою судді обидва гравці приблизно одночасним ударом посилають свої битки до верхнього борту, при цьому обидві кулі повинні бути в русі, перш ніж один з них досягне верхнього борту. Якщо це правило порушено, то розіграш повторюється. Гравець, який двічі порушив це правило, програє розіграш, тобто втрачає право вибору - або самому зробити початковий удар або поступитися його суперникові.Розіграш вважається програним:

а) Якщо куля гравця стикається з червоною кулею або з однією або декількома фішками;

б) Якщо куля гравця торкнулася довгого борту

в) Якщо куля гравця зайшла на половину суперника і торкнулася його кулі.

Якщо ж кулі гравців стикаються і не можна визначити винного, або якщо кулі зупиняються на однаковій відстані від нижнього борту, то розіграш повторюється.

Гравець, чия куля зупинилася ближче до нижнього борту, має право провести початковий удар або поступитися ним супернику.

 

4. Позиція при початковому ударі

Куля гравця, який повинен провести початковий удар, розташовується в будь-якій частині нижньої половини ігрового поля столу. Куля суперника - на верхній позначці у короткого верхнього борту. Червона куля - на позначці в центрі верхньої половини ігрового поля столу.

Гравець, який починає партію, установку битка виробляє тільки києм, в будь-якій частині нижньої половини ігрового поля, причому жодна частина цієї кулі не повинна заходити за лінію середини ігрового поля. У момент початкового удару, принаймні одна нога гравця, повинна знаходитися в зоні розташування ніг, обмеженою перед столом продовженням лінії довгого борту. Після установки своєї кулі (битка) гравець повинен грати їм так, щоб він спочатку торкнувся кулі суперника. Під час однієї зустрічі гравець проводить удари одним і тим же битком.Початковий удар гравці проводять по черзі, незалежно від кількості партій. При виконанні початкового удару присвоюються очки. Можлива перерва на 5 хвилин після другої партії, якщо зустріч складається з трьох партій (перед контровою), якщо з 5 партій, то після другої і перед п'ятою-контровою.

 

5. Правильний удар

Удар вважається правильним і гравцеві присвоюються позитивні очки:

а) якщо биток гравця торається кулі суперника, а потім збиває кулею суперника фішки (кеглі)

б) якщо биток гравця торкається кулі суперника, потім торкається червоної кулі, а потім куля суперника і (або) червона куля збиває фішки (кеглі)

в) якщо биток гравця торкається кулі суперника, потім куля суперника торкається червоної кулі, а потім куля суперника і (або) червона куля збивають фішки (кеглі)

г) якщо биток гравця торкається кулі суперника, потім червоної кулі, яка отримує удар від кулі суперника, а потім фішки (кеглі) збиває куля суперника і (або) червона куля

д) якщо биток гравця торкається кулі суперника, а потім червоної кулі

е) якщо биток гравця торкається кулі суперника, а потім куля суперника торкається червоної кулі

ж) якщо биток торкається кулі суперника, потім червоної кулі і в цей же час куля суперника теж торкається червоної кулі.

Удар вважається правильним але не приносить жодного очка: якщо при виконанні свого удару биток гравця торкається тільки кулі суперника, а той не збиває фішки (кеглі) і не торкається червоної кулі.

 

6. Неправильний удар

Удар вважається неправильним і дає очки «промаху» тому, хто його зробив і стільки ж позитивних очок присвоюється супернику:

а) якщо биток гравця не торкається кулі суперника

б) якщо биток гравця до торкання кулі суперника токається червоної кулі, а потім биток і (або) червона куля збиває фішки (кеглі)

в) якщо биток гравця після торкання кулі суперника збиває фішки (кеглі) і при цьому куля суперника і (або) червона куля збиває фішки

г) якщо гравець проводить удар не своєю кулею

д) якщо гравець здійснює одну або декілька помилок, зазначених у відповідному пункті і при цьому під час даного удару досягаються позитивні очки чи ні.

 

7. Присвоєння очків

3начення очок фішок (кеглів):

а) Бічні фішки (кеглі) - кожна 2 очки

б) Центральна фішка (кегля), збита збоку - 4 очки;

в) Центральна фішка, збита одна, при цьому розташування фішок (кеглів) (фігура) повна чи ні - 8 очок

Значення очок карамболю:

а) Карамболь битка в кулю суперника, а потім в червону кулю - 4 очки

б) Карамболь «рикошет», коли биток торкається  кулі суперника, а потім куля суперника торкається червоної кулі - 3 очки.

Для присвоєння кількості очок карамболю приймається до уваги тільки виконання одного з вищевказаних положень. Очки фішок (кеглів) і карамболю складаються для отримання сумарної кількості очок, отриманих при одному ударі. При присвоєнні очок суддя називає прізвище гравця, аналогічно він поступає при присвоєнні сумарних очок помилок на користь суперника.

 

8. Відмова від гри під час партії

а) Гравець, який покидає своє місце під час партії без дозволу судді програє цю партію - йому зараховується поразка;

б) Будь-який гравець, який відмовився продовжувати партію після вказівки судді, виключається зі змагання.

 

9.Куля в контакті

Якщо биток гравця знаходиться в контакті з одним або двома кулями, гравець не має права посилати його прямо на цею або ці кулі.

Якщо биток гравця знаходиться в контакті з бортом, то він не має права грати на цей борт. Для виконання ударів за п. 10.1. і 10.2. гравець повинен грати по битку, або відділенням його від дотичного кулі або ударом зверху («Массі»), але так щоб не торкнути кулю, що знаходяться в контакті з битком.

Не помилка, якщо куля знаходиться в контакті з битком тільки ворухнеться через те, що втрачає точку опори, якою для неї був биток.

Якщо у випадку положення «куля в контакті» немає можливості здійснити удар без помилки, в цьому випадку суддя встановлює три кулі в початкове положення. При виконанні цього удару відповідно гравець не може отримати позитивні очки, він може зробити тільки відіграш.

 

10. Кулі, що вискочили

Куля вважається вискочившою з більярду, якщо вона залишає більярдний стіл або торкається матеріалу обрамлення борту. Сам факт вискакування кулі вважається помилкою (2 очки).

Якщо одна або кілька куль вискакують з більярдного столу, то суддя повертає кулі, що вискочили на стіл для удару «з руки»

а) Якщо вискочив биток гравця, то суддя встановлює його на позначку біля короткого борту, протилежного тому, де знаходиться куля суперника, який повинен провести удар «з руки». Якщо ця відмітка зайнята або закрита, то куля встановлюється на відмітку, відповідну кулі, який зайняв або закрив цю позначку у короткого борту

б) Якщо вискочила куля суперника, то її розміщують для удару «з руки» в частині більярду, протилежній тій, де знаходиться куля гравця, який тільки що робив удар

в) Якщо вискочила червона куля, то суддя встановлює її в початкове положення на відмітку, де встановлена червона куля. Якщо відмітка зайнята або закрита, то червона куля встановлюється на відмітку, відповідну кулі, яка займає або закриває позначку. Суддя встановлює кулю гравця для удару «з руки» в ту частину столу, яка протилежна тій, де знаходиться куля гравця, який тільки що робив удар (і вискочив червона куля).

 

11. Гра «З руки»

Якщо гравець робить помилку, його суперник отримує можливість грати «з руки» за винятком помилки, коли куля гравця після правильного торкання кулі суперника збиває фішки (кеглі).

Наприкінці неправильного удару гравця суддя бере в руку кулю суперника, який повинен робити наступний удар і кладе її вільно в половину ігрового поля столу, протилежну тій, де знаходиться куля гравця, що зробив помилку. (Куля порушника залишається у своєму положенні).

Гравець, що проводить удар після удару порушника, встановлює свою кулю тільки з використанням кия у половині ігрового поля, де поклав цю кулю суддя, при цьому жодна частина цієї кулі не повинна виходити за середню лінію столу. Якщо куля порушника знаходиться точно на середній лінії більярду, тоді куля гравця, що проводить удар, встановлюється вільно у нижній половині ігрового поля як для початкового удару.

Гравець, який повинен провести удар «з руки», вирішує сам, грати з руки відповідно до вищевказаних положень або попросити суддю встановити кулю порушника на своє початкове положення - на верхню позначку у верхнього короткого борту. Якщо це положення зайнято червоною кулею, тоді куля порушника встановлюється в іншій частині столу на відповідну позначку, в цьому випадку ігрова куля розташовується в іншій половині більярду. Якщо гравець, який повинен провести удар «з руки» торкається своєї ігрової кулі до того, як суддя її встановить, гравець штрафується і удар «з руки» переходить до суперника.

 

12. Ідентифікація кулі

На прохання гравця суддя повинен показати йому свою ігрову кулю.

 

13. Місце гравця

Гравець, що не виконує удар, повинен чекати свого удару стоячи або сидячи, на місцях, передбачених для цього, утримуючись від жестів і не спричиняти шум, який може заважати його суперникові.

 

14. Помилки (штрафи)

Якщо при проведенні свого удару гравець робить кілька помилок, то значення очок кожної помилки складається і нараховується суперникові.

Буває помилка зі штрафом тільки очок фішок (кеглів) і можливо карамболю без приведення гри «з руки» і без іншого додаткового штрафу: якщо ігрова куля (биток) після правильного торкання кулі суперника збиває фішки (кеглі) (а можливо і робить карамболь) суддя позначає «фішки». Всі помилки ведуть до штрафу - 2 очки і плюс при нагоді, очок фішок (кеглів) і (або) «червоної кулі» (карамболю), які були отримані.

Наступні помилки дають суперникові крім згаданих очок додатково ще 2 очки і можливість грати «з руки»:

а) якщо суддя встановлює, що гравець проводить удар не своєю кулею суддя позначає - «неправильну кулю»

б) якщо гравець спочатку потрапляє битком в червону кулю до торкання кулі суперника. Рішення судді - «червона куля». За торкання червоної кулі в цьому випадку накладається додатковий штраф - 2 очки (разом 4 очки). 2 очки за промах + 2 очки за карамболь.

в) якщо гравець збиває своїм битком спочатку фішки, а потім торкається ним кулі суперника суддя позначає «фішки»

г) якщо гравець не потрапив або потрапив неправильно в кулю суперника суддя позначає «куля суперника»

д) якщо при виконанні удару вискакує за межі більярду одна або кілька куль, то штраф в 2 очки накладається незалежно від кількості куль, що вискочили. Суддя позначає «куля, що вискочила»

е) якщо гравець проводить удар до того, як всі три кулі зупинилися – позначається «кулі в русі»

ж) якщо гравець при проведенні удару завдає удару не наклейкою кия, а іншою частиною кия позначається «наклейка»

з) якщо при виконанні одного удару гравець торкається наклейкою кия своєї кулі більше одного разу. Позначається «торкання» - у нас «подвійний удар»

і) якщо гравець доторкнувся до кулі або фішці (кеглі) з метою почистити їх від бруду, замість того, щоб попросити про це суддю. Позначає «торкання» - туш

к) якщо гравець зміщує кулю або фішку (кеглю) прямим або непрямим шляхом (дрібному і т. д.), якщо це зміщення не є наслідком проведення удару - позначається - «дотик»-туш

л) якщо гравець б'є своєю кулею прямо на кулю суперника, дотичний з битком або грає прямо на борт своєю кулею, дотичним з бортом, рішення: «куля в контакті» (пропих)

м) якщо в момент удару по кулі при початковому ударі або ударі «з руки» хоча б одна нога гравця не торкається підлоги або (при початковому ударі або «з руки» гравець виходить за встановлені межі всієї або частиною ноги (переступить частково або повністю риску на підлозі). Застосування спеціального взуття не дозволяється.

н) якщо при установці ігрової кулі (битка) для виконання початкового удару або «з руки», гравець торкається цієї кулі чимось іншим, а не києм, або (і торкається цієї кулі до того, як суддя встановить її в положення гри « з руки » - позначається:« торкання »- туш

о) якщо ігрова куля перестрибнула через фішки (кеглі) або (і червона куля, перш ніж торкнулася кулі суперника позначається: «перестрибування кулі». Примітка: за умови, що не перекинута ні одна фішка (кегля), прохід між фішками (кеглями) при нормальному прокочуванні ігрової кулі зі столу не рахується помилкою, а дійсним (зараховується) ударом

п) якщо гравець торкається будь-якої кулі (за винятком наклейки кия своєї кулі при ударі) або фішки (кеглі) до, під час або після удару-києм, рукою, одягом, машинкою і т.д.

р) якщо гравець робить пропих - штовхає дві кулі одночасно.

 

Прості фішки

ПРАВИЛА КАРАМБОЛЬ

ПРОСТІ ФІШКИ

1. Кількість гравців

Двоє і більше

 

2. Використовувані кулі

Одна біла, одна жовта і одна червона куля.

Допускається використання двох білих куль, але одна з них повинна мати для відмінності кілька кольорових крапок.

 

3. Мета гри

Першим набрати заздалегідь задане число очок (як правило 60-100 очок)

 

4. Початкова розстановка куль

Дві білих кулі встановлюються на передню і задню позначки.

5 фішок (кеглів) встановлюються таким чином: червона ставиться на середню точку більярда, навколо неї з чотирьох сторін на відстані діаметру кулі ставляться інші білі фішки з таким розрахунком, щоб дві з червоною вишикувалися паралельно до короткого борту, а інші дві з червоною перпендикулярно до них.

 

5. Початковий удар

Право першого удару здійснюється розкатом куль. Гравець, який виграв початковий удар встановлює биток на будь-яке місце першої або другої половини столу і виконує удар.

 

6.  Ведення гри

Збивати фішки (кеглі) дозволяється такими способами:   

а) Білою кулею або кулями від борту (бортів) після удару по білому битком.   

б) Білою кулею від удару по ній битком, який відскочив від борту (бортів).   

в) Білою кулею від удару по ній іншим білим відскочившим від борту (бортів).

Якщо під час гри кулі зупиняються на позначці (відмітках) установки фішок (кеглів), ці фішки (кеглі) на стіл не ставляться і в грі не беруть участь до тих пір, поки не звільняться позначки.

 

7. Підрахунок очок

За правильно збиті фішки нараховуються:   

а) Кожна з чотирьох білих фішок 2 очки   

б) Червона фішка разом з білою або білими 4 очки   

в) Червона фішка, якщо падає одна 8 очок   

г) Всі п'ять фішок (кеглів) 12 очок   

д) За правильно зроблений карамболь 2 очки.

Якщо зроблено карамболь і при цьому не збита ні одна фішка (кегля) - серія триває.

Після закінчення серії, якщо не стався фол, всі правильно зроблені очки за збиті фішки (кеглі) і карамболі сумуються і записуються на поточний рахунок гравця.

При фолі (штрафному ударі) усі зіграні очки в серії правильні та штрафні сумуються і записуються партнерові.

 

8. Штрафи і фоли

Штраф стягується, коли гравець:   

8.1. Не потрапляє ні по одній з куль, тобто дає промах;   

8.2. Вибиває будь-яку кулю за борт;   

8.3. Виконує пропих;  

8.4. Здійснює туш будь-якої кулі;   

8.5. Збиває фішки (кеглі) білою кулею безпосередньо;   

8.6. Збиває кеглі битком;   

8.7. Відіграє не битком;   

8.8. Робить удар коли фішка (кегля) ще не поставлена.   

8.9. Порушує правила відіграшу.

За будь-яке порушення нараховується штраф 2 очки і записується на поточний рахунок суперника. Якщо біла куля вилетить за борт, то вона виставляється на передню або задню точку протилежну до тієї половини столу на якій знаходиться друга біла куля.

Якщо за борт вилітає биток відновлюється первісне розташування куль як на початку партії і проводиться удар.

 

9. Відіграш

При виконанні будь-якого НЕ результативного удару (без збиття фішок (кеглів) і без карамболю) набувають чинності правила відіграшу.   

а) Перекат будь-якої кулі з трьох до або після зіткнення середньої лінії столу.   

б)  На одній половині столу торкання двох бортів будь-яким з трьох куль до і після зіткнення.

 

10. Кінець партії

Партія вважається виграною й закінченою, коли один з гравців набере задану кількість очок. Але якщо партію починав гравець № 1 і першим її закінчив, гравець № 2 (№ 3, № 4, № 5 ...) має (мають) право на один підхід, і якщо він (вони) спише всі свої очки - партія може закінчиться в нічию.

Партія може бути закінчена штрафним ударом суперника.

Партія може бути закінчена карамболем.

Прямий карамболь

ПРАВИЛА КАРАМБОЛЬ

ПРЯМИЙ КАРАМБОЛЬ

1.Кількість гравців

Двоє і більше

 

 2. Використовувані кулі

Одна біла, одна жовта і одна червона куля.

Допускається використання двох білих куль, але одна з них повинна мати для відмінності кілька кольорових крапок.

 

3. Мета гри

Першим набрати заздалегідь задане число очок (як правило 60-100 очок)

 

4. Початкова розстановка куль

 

 

 5. Початковий удар

Право першого удару і вибір битка здійснюється розкочуванням куль.

Весь матч кожен суперник грає своїм битком (або білим, або жовтим).

 

 6. Ведення рахунку

За кожен результативний удар присуджується одне очко.

Удар вважається результативним, якщо биток стосується двох прицільних куль і при цьому не порушені правила.

Кожний правильний результативний удар дає право гравцю продовжити свою серію.

 

7. «Заборонені зони»

У районі усіх кутів спеціальними лініями окреслено «заборонені зони», в межах яких гравець може зробити карамболь тільки один раз.

Якщо дві прицільних кулі зібралися в одному кутку, гравець, який грає виконав один карамболь і при цьому обидві прицільних кулі залишилися в забороненій для другого карамболю зоні, то право наступного удару переходить до суперника.

Тому, виконуючи карамболь в розглянутому випадку, гравці намагаються хоча б одну з двох прицільних куль викотити за межі зони і отримати можливість продовжити серію Карамболь.

 

8. Фоли

Фоли оголошуються за пропих, за промах по кулях, туш будь-якої кулі, а за будь яку вискочившу за борт кулю, удар не своїм битком. За кожен фол з поточного рахунку порушника списується одне очко, серія зупиняється. Будь яку кулю, що вискочила виставляють на передню відмітку (якщо вона зайнята, то на центральну відмітку і якщо й вона зайнята, то на задню відмітку).

Грати з машинкою заборонено.

 

9. Фора

Фора дається очками.

Існує право останнього удару, для гравця який починав партію другим. Тобто в партії можливий нічийний результат. На змаганнях ця партія переграється.