ПРАВИЛА ПІРАМІДНИХ ІГОР
ПІРАМІДА представляє собою різновид світового лузного більярду зі своїми особливими правилами та вимогами до більярдного обладнання.
Офіційні змагання проводяться по наступним видам піраміди:
1. ВІЛЬНА ПІРАМІДА
2. КОМБІНОВАНА ПІРАМІДА
3. ДИНАМІЧНА ПІРАМІДА
4. КЛАСИЧНА ПІРАМІДА
ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ПІРАМІДИ
1. Більярдне обладнання та аксесуари
При грі в кожну з описаних нижче різновидів піраміди слід використовувати більярдні столи, кулі та аксесуари, що відповідають «Технічним вимогам МКП до більярдного обладнання».
2. Розмітка більярдного столу
2.1. На ігровій поверхні більярдного столу повинні бути чітко і акуратно нанесені такі лінії і позначки:
(1) Центральна відмітка - точка, розташована в центрі ігрової поверхні столу.
(2) Центральна лінія - пряма, проведена через центральну відмітку паралельно коротким бортам. Центральна лінія ділить ігрову поверхню столу на дві половини - передню і задню.
(3) Передня відмітка - точка, розташована в центрі передньої половини ігрової поверхні столу.
(4) Лінія дому - пряма, проведена через передню відмітку паралельно переднього борту.
(5) Задня позначка - точка, розташована в центрі задньої половини ігрової поверхні столу.
(6) Лінія виставлення куль - частина поздовжньої лінії столу, проведена від задньої відмітки до середини заднього борту.
2.2. Дім - частина ігрової поверхні столу, укладена між лінією дому і переднім бортом.
3. Використовувані кулі
Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольори слонової кістки) куль з номерами від 1 до 15-ти і один кольоровий (переважно жовта) куля без номера.
4. Биток і прицільні кулі
4.1. Битком називається куля, по якій наносять удар києм в процесі гри.
4.2. Всі інші кулі на ігровій поверхні столу крім битка є прицільними.
5. Удар києм по битку
5.1. Удар по битку повинен наноситися тільки наклейкою кия у напрямі його поздовжньої осі. В іншому випадку - штраф.
5.2. При нанесенні удару по битку принаймні одна нога що грає повинна торкатися підлоги. В іншому випадку накладається штраф.
6. Зіткнення битка з прицільною кулею
6.1. Зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль (що супроводжується передачею руху від битка до прицільної кулі) є обов'язковою умовою будь-якого правильного удару.
6.2. Якщо биток не торкнувся жодного з прицільних куль, накладається штраф.
6.3. Биток може вдарити прицільну кулю як безпосередньо, так і від будь-якого борту (бортів).
6.4. Удар по битку в сторону від дотичної прицільної кулі (без передачі йому руху) не рахується за зіткнення битка з цим прицільною кулею. Якщо після цього биток не торкнувся жодного з прицільних куль, накладається штраф (див. п.6.2).
7. Черговість ударів
7.1. Якщо в результаті правильного удару в лузу забита куля, то гравець отримує право на наступний удар.
7.2. Якщо в результаті правильного удару жодна куля не забита в лузу, то право наступного удару переходить до суперника.
7.3. За удар позачергово накладається штраф.
7.4. Якщо при виконанні удару порушено правила, то суперник має право після виставлення неправильно забитих і куль, що вискочили, а також зняття зі столу на полицю передбаченого правилами штрафної кулі:
(1) сам провести наступний удар, або
(2) передати його гравцеві, який порушив правила.
8. Розіграш початкового удару
8.1. При розіграші початкового удару виконайте таку послідовність дій. Розташувавшись по різні боки від поздовжньої лінії столу, гравці одночасно виконують удар з руки з дому, посилаючи кулі до заднього борту і назад. Перемагає гравець, чия куля зупинилася ближче до переднього борту.
8.2. Розіграш вважається автоматично програним, якщо:
(1) куля зайшла на половину суперника,
(2) не досягла заднього борту,
(3) впала в лузу,
(4) вискочила за борт,
(5) торкнулася довгого борту або
(6) торкнулася заднього борту більше одного разу.
8.3. Якщо правила порушили обидва суперники або якщо суддя не може визначити чия куля зупинилася ближче до переднього борту, то розіграш повторюється.
8.4. Переможець розіграшу має право:
(1) сам провести початковий удар або
(2) передати його суперникові.
9. Початкова розстановка куль
9.1. Перед початковим ударом п'ятнадцять білих куль встановлюються у формі рівностороннього трикутника (піраміди) з вершиною на задній відмітці столу і основою паралельно задньому борту. Кожна куля повинна стикатися з кулями, що стоять поряд.
При розстановці куль слід використовувати стандартний трикутник.
9.2. Кольорова куля, яка використовується в якості битка при виконанні початкового удару, розташовується в домі.
9.3. По ходу гри можуть виникати ситуації, що передбачають установку неповної піраміди (див. п.13.2 і п.26.2, а також розділ 1, п.19.1). При установці неповної піраміди дотримуються всі вимоги, що пред'являються до установки повної піраміди. Відмінності полягають в наступному ::
Неповна піраміда заповнюється в напрямку від вершини до основи. Підстава (нижній ряд) заповнюється від середини до країв симетрично до поздовжньої осі столу. Для досягнення повної симетрії в нижній ряд в разі необхідності переміщують куля з вершини піраміди.
10. Положення кулі
Положення кулі визначається положенням його центру.
11. Дім і лінія дому
11.1. Лінія дому не є частиною дому.
11.2. Куля, що стоїть на лінії дому, вважається розміщеною поза домом.
12. Введення битка в гру (початок гри)
12.1. Биток вводиться в гру початковим ударом з руки із дому.
12.2. В якості битка при виконанні початкового удару завжди слід використовувати кольорову кулю.
12.3. Гравець, що вступає в гру першим, може встановлювати биток в будь-якій точці дому, але не на лінії дому (див. п.10 і п.11).
Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, що вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток введений в гру правильно.
Якщо гравець, що вступає в гру попереджений про неправильне положення битка, він зобов'язаний його поправити.
12.4. Биток вважається введеним в гру відразу після удару по ньому наклейкою кия (див. п.5).
12.5. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою і києм (включаючи наклейку), проте, після того як биток встановлений, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.
13. Правильний початковий удар
13.1. Початковий удар вважається правильним, якщо після зіткнення битка з одною з прицільних куль:
(1) одна з куль правильно забита в будь-яку лузу; або
(2) щонайменше три різні прицільні кулі торкнулися борту (бортів); або
(3) дві різні прицільні кулі торкнулися борту (бортів) і, крім того, хоча б одна (будь-яка з перших двох або яка-небудь інша) прицільна куля перетнула центральну лінію.
Якщо жодна із зазначених вимог не виконана, накладається штраф.
13.2. Якщо правила початкового удару порушені, то суперник після зняття зі столу на полицю штрафного кулі має право:
(1) прийняти позицію, що склалася і продовжити гру; або
(2) прийняти сформовану позицію і передати удар гравцеві, який порушив правила; або
(3) розставивши кулі заново, сам провести початковий удар; або
(4) розставивши кулі заново, передати початковий удар гравцеві, який порушив правила.
Примітка: При розстановці куль заново після зняття штрафної кулі слід керуватися правилами виставлення неповної піраміди (див. п.9.3.).
14. Черговість початкового удару
Кожну наступну партію суперники починають по черзі.
15. Початок і завершення удару
15.1. Удар починається з моменту зіткнення наклейки кия з битком і завершується після повної зупинки всіх куль на ігровій поверхні столу. (Куля, що обертається на місці вважається рухомою.)
15.2. Забороняється наносити наступний удар до завершення попереднього. В іншому випадку - штраф.
16. Дотик куль
За винятком торкання битка наклейкою кия при виконанні удару (див. п.5.1) і установки битка до введення його в гру (див п.12.5.), забороняється дотик будь-якої кулі (битка або будь-якої прицільної кулі) на ігровій поверхні столу києм, машинкою , крейдою, рукою, одягом і т.п. В іншому випадку - штраф.
17. Подвійний удар
Якщо при виконанні удару наклейка кия повторно стикається з битком який відокремився, то такий удар кваліфікується як подвійний і карається штрафом.
18. Пропих
Якщо при ударі контакт наклейки кия з битком затягується аж до зіткнення битка з прицільною кулею, після чого биток отримує рух вперед (слідом за прицільною кулею), то такий удар кваліфікується як пропих і карається штрафом.
19. Кулі, що стикаються і близько стоять
19.1. Якщо биток стикається прицільної кулі або якщо відстань між битком і прицільною кулею настільки мала, що при виконанні удару по битку практично неможливо уникнути моментального потрійного контакту «наклейка кия-биток-прицільна куля», то удар по битку не кваліфікується як пропих або як подвійний удар , якщо вона нанесена:
(1) під кутом не менше 45 градусів в сторону від лінії центрів цих двох куль; або
(2) таким чином, щоб биток не отримав рух вперед (слідом за прицільною кулею).
В іншому випадку накладається штраф.
19.2. Якщо при ударі по кулях, які близько стоять не було ні потрійного контакту, ні подвійного удару, то сам по собі рух битка слідом за прицільною кулею, не є підставою для штрафу.
20. Правильно завершений удар.
Будь-який удар (за винятком початкового) вважається правильним (правильно завершеним), якщо не порушено жодне з положень цих Правил і крім того після зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль будь-яка з куль на ігровій поверхні столу (биток або будь-яка прицільна куля ):
(1) забита в лузу; або
(2) відбилася від будь-якого борту, а потім: (а) торкнулася іншого борту, або (б) доведена до іншого борту будь-яка куля (биток або прицільна куля) або (в) торкнулася будь-якої кулі, що стоїть впритул до іншого борту; або
(3) перетнула центральну лінію, а потім: (а) торкнулася будь-якого борту або (б) доведена до будь-якого борту будь-яка куля (биток або прицільна куля) або (в) торкнулася будь-якої кулі, що стоїть впритул до будь-якого борту; або
(4) відбилася від будь-якого борту, а потім: (а) перетнула центральну лінію або (б) перекотила через неї будь-яку кулю (биток або прицільна куля) або (в) торкнулася кулі, центр якої в момент зіткнення, знаходився по інший бік від центральній лінії або на центральній лінії столу.
Якщо жодна із зазначених умов не виконана, то накладається штраф.
Примітка: Якщо биток б'є по прицільній кулі, що стоїть впритул до борту, а ця прицільна куля в свою чергу впливає на биток і доводить його до іншого борту або перекочує через центральну лінію, то удар вважається безумовно правильним, якщо мало місце два окремих зіткнення - « биток-прицільна куля »і« прицільна куля-биток ».
Якщо ж двох окремих зіткнень не було, то подібним чином удар, що завершився вважається правильним лише за умови, якщо гравець до удару попередив суддю про те, що прицільна куля стоїть впритул борту. В іншому випадку - штраф.
21. Правильно і неправильно забиті кулі
21.1. Куля вважається правильно забитою (зіграною), якщо вона впала в лузу в результаті правильного удару.
21.2. Всі правильно забиті кулі виймаються з луз і розміщуються на спеціальній полиці. (Кожному з гравців відводиться окрема полиця.)
21.3. Якщо з моменту початку удару і до моменту його завершення (див. п.15), було порушено хоча б одне з положень цих Правил, то всі кулі, що впали в лузи в результаті цього удару, вважаються неправильно забитими.
Якщо порушення відбулося після завершення удару, накладається штраф. Однак куля, що впала в лузу в результаті завершеного удару, вважається забитою правильно, якщо завершений удар не супроводжувався порушеннями правил.
Примітка. Якщо порушення правил гри відбулося після завершення партії (тобто після завершення останнього удару, в результаті якого був правильно забитий останній шар в партії і всі кулі на столі зупинилися), штраф не накладається і результат партії не переглядається.
21.4. Всі неправильно забиті кулі не зараховуються і виставляються.
21.5. Куля, що вискочила з лузи на ігрову поверхню столу, вважається не забитою і залишається в грі. (Штраф при цьому не накладається.)
22. Зависла куля
22.1. Якщо зависла над лузою куля мимовільно падає в лузу без зіткнення з іншою кулею і якщо це не вплинуло на кінцевий результат розпочатого удару, то її відновлюють на колишнє місце і гра продовжується.
22.2. Якщо зависла над лузою куля мимовільно падає в лузу без зіткнення з іншою кулею і якщо це вплинуло на кінцевий результат розпочатого удару (тобто в тому випадку, якщо мимоволі впала в лузу куля була би неминуче зачеплена одним з наведених в рух куль), то всі кулі встановлюються якомога точніше на свої колишні позиції і удар повторюється.
22.3. Якщо куля, що рухається зависає на краю лузи в положенні нестійкої рівноваги, а потім падає в лузу без будь-якого стороннього впливу, то вона зараховується внаслідок проведеного удару. В іншому випадку вона відновлюється на місце і гра продовжується.
23. Куля, що вискочила
23.1. Куля вважається такою, що вискочила за борт, якщо після завершення удару вона зупинилася поза ігровою поверхнею столу (на борту, на підлозі і т.п.).
23.2. Куля не вважається такою, що вискочила, якщо вона, ударившись об верхню частину пружного борту або поручня, самостійно повертається на ігрову поверхню або падає в лузу, не зачепивши при цьому який-небудь інший об'єкт, що не є стаціонарною приналежністю більярдного столу.
Якщо ж куля зачіпає який-небудь предмет, що не є приналежністю столу, наприклад, освітлювальний прилад, крейда на борту або поручні і т. п., то вона вважається такою, що вискочила, навіть якщо вона після цього самостійно повертається на ігрову поверхню або падає в лузу.
23.3. Якщо будь-яку кулю (биток або прицільна куля) вискакує за борт, накладається штраф.
23.4. Всі кулі, що вискочили виставляються після завершення удару.
24. Кікс
24.1. Кікс є удар з прослизанням наклейки кия по поверхні битка.
24.2. Якщо кікс (з відривом або без відриву битка від ігрової поверхні столу) не супроводжується порушеннями правил, штраф не накладається.
25. Виставлення куль
25.1. Всі неправильно забиті, що вискочили за борт кулі виставляються після завершення удару і до початку наступного.
25.2. Одинична куля виставляється на задню відмітку.
Якщо виставляється кілька куль, то їх встановлюють в довільному порядку на лінії виставлення куль від задньої відмітки до заднього борту якомога ближче, але не впритул один до одного.
Якщо ж будь-які кулі, розташовані поблизу або безпосередньо на задній відмітці або на лінії виставлення куль, заважають процесу виставлення, то кулі розташовують на лінії виставлення куль якомога ближче до задньої відмітки і якомога ближче, але не впритул до куль, що заважають.
У разі, якщо для кулі не вистачає місця між задньою відміткою і заднім бортом, то кулі виставляють на продовженні лінії виставлення куль (між задньою відміткою і центром ігрової поверхні столу) якомога ближче до задньої відмітки.
Примітка: При грі в «Вільну піраміду» биток і прицільні кулі виставляються на загальних підставах відповідно до п.25.2.
При грі в «Комбіновану піраміду», «Динамічну піраміду» і «Класичну піраміду» прицільні кулі виставляються відповідно до п.25.2, а биток вводиться в гру відповідно до правил кожної конкретної гри.
26. Сторонній вплив
26.1. Якщо під час гри кулі приходять в рух внаслідок стороннього впливу (на кулі, на стіл або на гравця, що виконує удар), то їх повертають на вихідні позиції і гра продовжується. При цьому штраф не накладається.
26.2 Якщо відновити положення куль не представляється можливим, то кольорова куля встановлюють в домі (якщо кольорова куля вийшла з гри, то її повертають в гру замість будь-якої з решти на столі білих куль), всі решта на столі білі кулі встановлюють у формі піраміди (або неповної піраміди) з вершиною на задній відмітці, право подальшого удару визначається розіграшем і гра триває за правилом початкового удару (див. п.13). Рахунок зберігається таким, яким він був до того моменту, коли партія була перервана.
Примітка: При установці неповної піраміди слід керуватися правилами, викладеними в п.9.3.
27. Штрафи
27.1. Штрафи накладаються в наступних випадках:
(1) при неправильному ударі києм по битку (див. п.5.1);
(2) при нанесенні удару по битку з відривом обох ніг від підлоги (див. п.5.2);
(3) якщо биток при ударі не торкнувся жодної з прицільних куль (див. п.6.3);
(4) при порушенні черговості ударів (див. п. 7.3);
(5) при неправильному початковому ударі (див. п.13.1);
(6) якщо наступний удар починається до завершення попереднього (див. п.15.2);
(7) при забороненому дотику куль (див. П.16);
(8) при подвійному ударі (див. П.17);
(9) при пропиху (див. П.18);
(10) при неправильному ударі по дотичних та кулях, що близько стоять (див. п. 19.1)
(11) при неправильно завершеному ударі (див. п.20);
(12) при вискакуванні битка або будь-якої прицільної кулі за борт (див. п.23.3);
(13) при затягуванні партії (див. Розділ 1, п.19)
Решта випадків штрафу описані в правилах конкретних ігор.
27.2. Якщо при виконанні одного удару гравець здійснює декілька порушень, штраф стягується в одинарному розмірі.