Снукер

ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ  ЗМАГАНЬ З БІЛЬЯРДНОГО СПОРТУ СНУКЕР

 

РОЗДІЛ І. Устаткування

Розміри зазначені у футах і дюймах (у круглих дужках - розміри, округлені до міліметра).

 

1. Стандартний стіл

Розміри:

Ігрове поле, обмежене бортами, повинне мати розміри 11'8½” на 5'10” (3569мм на 1778мм) з допуском по обох вимірах ±½” (±13мм).

Висота:

Висота столу від підлоги до верхньої точки поручню повинна бути в межах від 2'9½” до 2'10½” (від 851 до 876 мм).

Лузи:

Лузи повинні бути розташовані в кутах (2 біля верхньої точки - дальні лузи й 2 у районі балки - ближні лузи) і по одній в середині довгих бортів (середні лузи).

Розчини луз повинні відповідати шаблонам, затвердженим Всесвітньою Асоціацією професійного більярду й снукеру (WPBSA).

Тут під «більярдом» розуміється один з різновидів гри - 'English' billiards. Грають трьома кулями (по битку в кожного гравця й один загальний червоний) на тому ж столі, що й снукер, очки нараховуються за карамболі й кладку чужих куль і свого.

Балка й лінія балки:

Пряма лінія, проведена в 29” (737 мм) від ближнього борту паралельно йому, називається лінією балки й обмежує простір балки.

Сектор «D»:

Сектор «D» - це розташоване у балці півколо із центром посередині лінії балки й радіусом 11½” (292 мм).

Точки:

Чотири точки відзначаються на центральній поздовжній лінії столу.

Особлива точка (відома як точка чорного) в 12¾” (324 мм) від далекого борта.

Центральна точка (точка синього), розташована посередині між ближнім і далекім бортами.

Точка піраміди (точка рожевого), розташована посередині між центральною точка й далеким бортом.

Середина лінії балки (точка коричневого).

Дві інші точки, що використовуються, розташовані в кутах сектора «D». Якщо дивитися з боку ближнього борту, то точка праворуч буде точка жовтого, а точка ліворуч - зеленого.

 

2. Кулі

Кулі повинні бути виготовлені з матеріалу, схваленого Асоціацією, і мати діаметр 52,5 мм (з допуском ±0,05 мм), і

a) вони повинні бути однакової маси (з допуском в 3 м для всього набору куль);

б) куля або набір куль може бути замінений за згодою між гравцями або за рішенням судді.

Кулі мають наступну вартість:

Червона - 1 очко; Жовта - 2 очка;

Зелена - 3 очка; Коричнева - 4 очка;

Синя - 5 очка; Рожева - 6 очка й

Чорна - 7 очка.

 

3. Кий

Кий не повинен бути коротше 3-х футів (914 мм) і істотно відрізнятися від традиційної й загальноприйнятої форми й виду.

 

4. Допоміжне устаткування

Різні машинки для кия, довгі киї, подовжувачі й адаптери можуть використатися гравцями, які зіткнулися з важкими позиціями, при виконанні удару.

Можна використати встаткування, що звичайно знаходиться біля столу, а також устаткування, надане іншим гравцем або суддею (див. також правило 18 частини 3). Всі подовжувачі, адаптери й інші пристрої повинні мати дизайн, схвалений Асоціацією (WPBSA).

 

РОЗДІЛ І. Визначення

 

1. Фрейм

Фрейм у снукері починається після того, як зроблений початковий удар (при встановлених відповідно до правила 2 частини 3 кулях).

Таким чином, фрейм починається тільки після нанесення удару по битку наклейкою (пр.6 (а) ч.2). Будь-яка дія гравця, що не виходить за рамки пристойності, до цього моменту не карається. Наприклад, у хвилюванні гравець зіграв... жовтим. Суддя попереджає, що починати фрейм треба ударом по битку. Фолу нема, позиція відновлюється й удар виконується знову тим же гравцем. У грі ж такий удар означає штраф в 7 очки.

Якщо початковий удар виконаний при невірно встановлених кулях, то покарання нема, а фрейм уважається що почався й удар не переграється (пр. 3(c) і 7(a) ч.3).

Фрейм закінчується:

а)  поступкою будь-яким гравцем у свою чергу;

Гравцеві варто дочекатися своєї черги удару перед здачею фрейму (пр. 6(а) ч.4).

б)  на вимогу гравця, який б'є, коли на столі залишається тільки чорна куля й різниця в рахунку більше семи очок на його користь;

Тому що на останній, чорній, кулі можна розіграти рівно сім очок й не більше, тож гравець має право не продовжувати гру, ведучи в рахунку більше семи очок.

в) остаточним зігруванням або фолом, коли залишається тільки чорна куля; або

г) присудженням суддею відповідно до правила 14(c) частини 3 або правилу 2 частини 4.

 

2. Гра

Гра складається з обумовленого регламентом або погодженою кількістю фреймів.

 

3. Матч

Матч складається з обумовленого регламентом або погодженою кількістю ігор.

 

4. Кулі

Біла куля є битком.

15 Червоних й 6 кольорових є прицільними кулями.

 

5. Гравець, який б’є

Гравець, що виконує удар або той, хто збирається його виконати, є тим, який б'є й залишається таким, поки суддя не вирішить, що він відійшов від столу наприкінці своєї черги гри.

 

6. Удар

Удар зроблений, коли той , який б'є вдарив биток наклейкою кия.

Якщо після початку фрейму той, хто б'є торкається наклейкою будь-якої кулі, то вважається, що він використав цю кулю як биток і карається штрафом в 7 очок (пр.12 (d) (iv) ч.3).

Удар уважається правильним, якщо не зроблено ніяких порушень Правил.

Удар не закінчений, поки всі кулі не зупинилися.

Якщо куля обертається на місці, то вважається, що вона ще не зупинилася.

Удар уважається завершеним, якщо всі кулі зупинилися й той, хто б'є відійшов від столу, а у випадку використання додаткового встаткування воно прибрано гравцем зі столу.

Удар може бути зроблений прямо або від борту, а саме:

а) удар прямий, коли биток завдає удару по прицільній кулі без першого влучення в борт;

б) удар від борту, коли биток попадає в один або більше бортів перед нанесенням удару по прицільній кулі.

 

7. Зігрування

Прицільна куля вважається зіграною, якщо після контакту з іншою кулею й без яких-небудь порушень цих Правил попадає в лузу. А цей процес називається зігруванням.

 

8. Серія

Серія - безліч зіграних послідовними ударами (з кия), зробленими гравцем в одну із черг протягом фрейму.

Серія (Break) виміряється в очках, набраних за зігрування куль. Звичайно на турнірах сама більша серія відзначається призом. Серії в 100 і більше очків звуться «Century break», що означає сотенна серія. Особливо виділяється серія в 147 очки (Maximum break); для її виконання необхідно після кожної червоної кулі обов'язково зіграти чорну (15 разів по 8 очки дорівнює 120) і потім 6 кольорових (27 очки). Якщо серія починається з вільної кулі, то це може принести додатково 8 очки (вільна куля як червона плюс чорна), що дає теоретично максимально можливу серію в 155 очка.

  

9. Гра з руки

Биток грається з руки:

а) перед початком кожного фрейму;

б) коли він потрапив у лузу; або

в) коли його вибили зі столу.

Биток залишається в цьому стані, поки:

а) він не буде зіграний з руки правильно; або

б) не буде зроблений фол, коли куля вже встановлена на столі.

Якщо гравець при грі з руки, установлюючи биток у сектор, робить помилку (наприклад, при установці битка зрушив жовтий), але при цьому усе ще втримує його в руці (тобто, куля не встановлена), то оголошується фол, а биток повинен знову гратися з руки.

Якщо ж гравець установив биток, відпустивши його з руки, а потім торкнувся жовтої кулі, то оголошується фол і грають відтіля, де зупинився биток.

Уважають, що той, хто б'є грає з руки, коли биток грається з руки, як описано вище.

 

10. Куля в грі

Биток перебуває в грі, коли не грається з руки.

Прицільні кулі перебувають у грі з початку фрейму й доти, поки не будуть забиті в лузу або вибиті зі столу.

Кольорові знову входять у гру, коли виставляються.

 

11. Чергова куля

Будь-яка куля, по якій за правилами можна грати першим торканням битка або по якій не можна грати таким чином, але яку можна зігрувати, уважається черговою.

  

12. Замовлена куля

Замовлена куля - це прицільна куля, яку б'є гравець і повідомляє або позначає задовільним для судді способом і по якому він збирається зіграти першим торканням битка.

Кулю можна «номінувати» (всім своїм видом дати зрозуміти, яка куля безперечно буде гратися), або «декларувати» (вимовити вголос кольори кулі). Якщо гравець прицілився і явно б'є по кулі, що окремо стоїть, то у випадку фолу штраф буде по ціні цієї кулі. Якщо гравець декларував - те ж саме. Якщо зроблено фол до того, як замовлена куля, або гравець ударив, не замовивши кулю, коли все було зовсім неясно, то за фол  штраф - і тільки 7! Наприклад, зігравши червону, гравець рухається уздовж борту, вибираючи кулю, і при цьому рукою стосується будь-якої кулі - штраф 7 очки. Те ж, якщо після зіграної червоної роняє крейду й він стосується будь-якої кулі, - штраф 7 очки.

На вимогу судді той, хто б'є  повинен оголосити, по якій кулі він збирається грати.

Є випадки, коли обов'язково треба повідомляти кулю. Звичайно, якщо є варіанти (кольорові на одній лінії), то гравець сам скаже судді про кольори, не чекаючи, поки його запитає про це суддя. При сумнівах суддя може й повинен запитати в що б'є гравець, назвати кольори чергової кулі. Обов'язково треба називати кольори кулі, коли грається вільна куля або при грі зі снукеру по далеких кулях (наприклад, від червоних через борт до куль балки). Але після «Фолу й промаху» можна міняти замовлення й повідомляти інший кольоровий.

 

13. Вільна куля

Вільна куля - це куля, що б'є гравець і замовляє як чергову кулю, коли биток виявляється в снукері після фолу.

 

14. Вибита зі столу куля

Куля вибита зі столу, якщо вона зупинився не на ігровій поверхні столу або не в лузі або якщо її підняв той, хто б'є, поки куля перебувала в грі, за винятком випадку, передбаченого правилом 14(h) частини 3.

У грі той хто б'є може помилитися й взяти яка-небудь кулю в руку. Це - фол: узята у руку куля вважається вибулої із гри, а позиція при цьому не відновлюється. Якщо ця куля кольорова, то вона виставляється на точку, якщо биток - грають із дому, а червону кладуть  в лузу. Якщо ж ця дія була навмисною, що має мету одержати вигоду, то гравець карається за неспортивне поводження (пр.2 ч.4).

Якщо куля зупиняється на борті, тоді відповідно до наведеного правила він уважається вибитим зі столу, тому що він зупинився не на поверхні столу.

 

15. Фол

Фолом уважається будь-яке порушення цих Правил.

 

16. Снукер

Биток перебуває в снукері (замаскований), якщо його шлях по прямій лінії при виконанні прямого удару по кожній черговій кулі повністю або частково перепинений не черговою кулею або кулями.

Якщо можна без перешкоди з боку не чергових куль потрапити в обоє країв хоча б однієї чергової кулі, то биток не перебуває в снукері.

Для цього правила биток не перебуває в снукері лише тоді, коли на столі є хоча б одна чергова куля, в обоє країв якої можна потрапити ударом по прямої лінії без перешкоди з боку не чергових куль, тобто, практично ліворуч і праворуч від кулі повинен бути коридор ще в діаметр кулі.

Причому, якщо перешкодою будуть інші чергові кулі або борти, то вони такою не вважаються (при визначенні снукеру варто подумки уявити, що їх немає).

При грі з руки биток перебуває в снукері, якщо він замаскований вищеописаним образом із всіх можливих позицій усередині сектора «D» або на його лінії.

Якщо биток замаскований більш ніж однією не черговою кулею, то

а) найближча до битка куля вважається ефективно маскуючею кулею, а

б) у випадку рівновіддалених від битка куль всі такі кулі будуть уважатися ефективно маскуючими кулями.

Якщо черговою кулею є червона і на столі є червона, замаскованими різними не черговими кулями, то немає ефективно маскуючею.

Якщо є, принаймні, дві червоні кулі, замасковані різними не черговими кулями (тобто, у них немає загальної кулі, що маскує), то немає й ефективно маскуючої кулі.

Гравець, який б'є перебуває в снукері, коли биток - у снукері, як описано вище.

Биток не може бути замаскований бортом. Якщо вигнута губа лузи перепиняє шлях битку, причому сильніше кожної з не чергових куль, що маскують, то биток у снукері не перебуває.

Якщо через губу лузи взагалі не видний жодну з куль, що маскують, то вважається, що снукера немає.

 

17. Зайнята точка

Точка вважається зайнятою, якщо куля не може бути поміщена на неї без торкання іншої кулі.

 

18. Пропих

Пропих зроблений, коли наклейка кия залишається в контакті з битком:

18.1. після того, як биток уже почав свій поступальний рух; або

18.2. коли биток торкнувся прицільної кулі; але коли биток і прицільна куля майже торкаються, пропих зарахований не буде, якщо биток потрапить у самий край прицільної кулі (тобто на граничній різці).

Відзначимо, що правила не накладають обмежень на траєкторію руху битка після зіткнення із прицільною кулею. Наприклад, дозволене виконання накату із прокаткою битка вперед на будь-яку відстань у ситуації, коли зазор між битком і прицільною кулею менш пів діаметра кулі; при ударі необхідно лише забезпечити своєчасну зупинку кия на цій короткій відстані, що технічно досить непросто.

19. Перескок

Перескок зроблений, якщо биток перелітає над будь-якою частиною прицільної кулі, незалежно від того, торкнувся він її чи ні, за винятком:

19.1. коли биток спочатку попадає в прицільну кулю й потім перескакує іншу кулю;

19.2. коли биток підскакує й ударяє прицільну кулю, але не приземляється за далекою стороною цієї кулі;

19.3. коли, після правильного нанесення удару по прицільній кулі, биток перестрибує цю кулю після зіткнення з бортом або іншою кулею.

 

20. Промах

Промах по кулі фіксується, якщо биток не попадає першим торканням у чергову кулю й суддя думає, що гравець, який бив не зробив досить гарну спробу потрапити по черговій кулі.

 

РОЗДІЛ ІІІ. Правила гри в Снукер

 1Опис

У снукер можуть грати два чоловіки або більше, команда на команду або кожний за себе. Гра протікає в такий спосіб:

Всі гравці використають ту саму білу кулю - биток й 21 прицільну кулю: 15 Червоних вартістю по 1 очку й 6 кольорових (Жовта вартістю в 2 очка, Зелена - 3, Коричнева - 4, Синя - 5, рожева - 6 і Чорна - 7).

Результативні удари у свою чергу гравці роблять почерговим зігруванням червоних і кольорових, поки на столі не залишиться жодного червоного, а потім кольорових по зростанню їхньої вартості.

Очки, присуджені за результативні удари, додаються до рахунку того, хто б'є.

Штрафні очки за фоли додаються до рахунку супротивника.

Протягом фрейму тактика, що використовується, полягає в тім, щоб залишити биток за не черговими кулями таким чином, щоб вийшов снукер для наступного гравця. Якщо гравець (або сторона) програє більше очок, чим залишилося на столі, постановка снукерів у надії одержати очки від фолів стає найбільш важливою.

Переможцем фрейму стає гравець (сторона):

а) той, хто набрав більше очок;

б) якому поступилися фреймом;

в) якому перемогу присудили за правилом 14(c) частини 3 або правилу 2 частини 4.

Переможцем гри визначається гравець (сторона):

а) той, хто виграв більше або необхідне число фреймів;

б) той, хто набрав найбільшу кількість очок, якщо враховується підсумкова сума очок;

в) якому перемога присуджена за правилом 2 частини 4.

Переможцем матчу визначається гравець (або сторона), що виграла більшість ігор або набрав найбільшу кількість очок, якщо враховується підсумкова сума очок.

 

2. Розміщення куль

На початку кожного фрейму биток грається з руки, а прицільні кулі встановлюються в такий спосіб:

Червоні - у формі щільного рівностороннього трикутника, головна куля якнайближче до рожевого, не торкаючись його, основа паралельно далекому борту й ближче до нього;

Жовта - на правий кут сектора «D»;

Зелена - на лівий кут сектора «D»;

Коричнева - на середину лінії балки;

Синя - на центральну крапку;

Рожева - на точку піраміди;

Чорна - на особливу точку.

Кулі розставляються в наступному порядку: по черзі всі кулі дістаються з луз (При установці куль не слід вивалювати їх з коробки або кидати на сукно, щоб не зіпсувати.), ставляться кулі балки, потім синя, червоні у формі піраміди, чорна і нарешті рожева у вершині піраміди. Перевіряється відстань між рожевою і верхньою червоною. Воно повинне бути якнайменше, але без торкання куль. На практиці піраміда із червоних установлюється так, щоб відстань між рожевою і верхньою червоною було 1-5 мм; і, принаймні, рожева не повинна зігруватися в далекі кутові лузи. Варто перевірити, чи розташовані чорна, рожева, синя і коричнева на одній лінії. Перед початком гри судді варто також переконатися в наявності крапок на столі й у можливості установки кожної кольорової на його точку. Якщо через дефект стола це неможливо, суддя повинен вирішити, на яке місце він буде встановлювати кулю й сповістити про це всім гравцям. Биток під час установки - під контролем судді, поруч із пірамідою. Коли суддя вдоволений розміщенням, він йде до ближнього борту, повідомляє рахунок і початківця фрейму і ставить биток до борту.

Після того як фрейм почався, куля, що перебуває в грі може бути очищена тільки суддею по обґрунтованому проханню гравця, який б'є, і

а) позиція кулі, якщо вона не на точці, повинна бути відзначена підходящим пристроєм до підняття кулі для чищення;

б) пристрій, використовуваний для оцінки позиції кулі, яку чистять, буде розцінюватися як ця куля доти, поки її не очистять і не повернуть назад. Якщо будь-який гравець, який не б'є торкнеться пристрою або зрушить його, то він повинен бути оштрафований, начебто він був тим, хто б'є, але без зміни черговості гри. Суддя повинен повернути пристрій або очищену кулю, на свою позицію за своїм розсудом, навіть якщо пристрій піднімався.

 

3. Хід гри

Гравці визначають черговість гри за допомогою жереба або за взаємною згодою.

При жеребкуванні не кидайте монету на сукно! Після розиграшу початкового удару, суддя в протоколі відзначає галочкою того, хто б'є, а потім контролює розбій.

У такий спосіб певний порядок гри повинен залишатися незмінним протягом фрейму, якщо тільки наступний гравець не зажадав грати далі після будь-якого фолу.

Гравці (сторони), що виконують початковий удар, повинні чергуватися в кожному фреймі протягом гри.

Якщо гравець виконує початковий удар не у свою чергу, то карається за гру позачергово.

Перший гравець грає з руки, фрейм починається після того, як биток поміщений на стіл і вступив у контакт із наклейкою кия або

а) удар зроблений, або

б) при адресації битка.

Щоб удар уважався правильним, не повинне відбутися жодного з порушень, описаних нижче в правилі 12 «Штрафи».

Для першого удару кожної черги, поки всі червоні не покинули стіл, червона або замовлена червоним вільна куля є черговою кулею, і зараховується вартість кожної зіграної червоної або вільної кулі.

Якщо червона або замовлена червоним вільна куля зіграна, то той же гравець виконує наступний удар і черговою кулею є будь-яка кольорова на вибір того, хто б'є; у випадку зігрування кольорової зараховується й виставляється.

Серія триває почерговим зігруванням червоних і кольорових куль, поки всі червоні не покинуть стіл; і як тільки це відбулося, слідом за останньою зіграною червоною повинна гратися кольорова.

Потім черговими кулями стають кольорові в порядку зростання їхньої вартості відповідно до правила 1(a) частини 3; і коли чергова кольорова зіграється, тоді він уже не виставляється (крім випадку, передбаченого нижче в правилі 4) і той, хто б'є грає наступну кольорову.

Не слід плутати ситуацію, коли куля зіграна й коли вона потрапила у лузу. Якщо чергова кольорова потрапила у лузу, але при ударі відбулася помилка, то її варто виставити, тому що вона не була зіграна.

Червоні не виставляються заново на стіл, будучи один раз забитими в лузу або вибитими зі столу, навіть незважаючи на те, що гравець може в такий спосіб одержати вигоду від фолу. Виключення із цього правила передбачені в правилах.

Хоча червоні кулі не виставляються, але якщо гравець, порушуючи правила в надії одержати вигоду, навмисне виб'є «зайві» для нього кулі зі столу не за допомогою удару (а, наприклад, просто зштовхнувши їх у лузу києм або рукою), то він карається не просто фолом, а до нього застосовуються більше строгі санкції за неспортивне поводження, аж до дискваліфікації. Снукер - гра джентльменів!

Якщо той, хто б'є не набере очок або зробить фол, то черга гри переходить до наступного гравця, що повинен виконувати удар відтіля, де зупинився биток, або з руки, якщо биток не на столі.

 

4. Кінець фрейму, гри, матчу

Коли на столі залишилася тільки чорна, перший результативний удар або фол закінчують фрейм, якщо тільки не виконуються наступні умови:

а) рахунок став рівним й

б) підсумкова сума очків не враховується.

 Коли мають місце обидві умови, описані вище в:

а) чорна виставляється знову;

б) гравці тягнуть жереб для вибору черговості гри;

в) наступний гравець виконує удар з руки;

г) наступний результативний удар або фол завершують фрейм.

Якщо переможця гри або матчу визначає підсумкова сума очок, а результат сторін рівний наприкінці останнього фрейму, то гравці в цьому фреймі повинні додержуватися процедури виставляння чорної, викладеної вище.

Наступне правило застосовувалося в аматорському снукері в 2004 році.

Якщо при завершенні будь-якої серії після відходу гравця від столу в грі залишилися тільки кольорові кулі й биток (він не грається з руки), а рахунок став таким, що потрібно 4 (Чотири) снукера або більше, то суддя повинен присудити поразку в цьому фреймі гравцеві, якому потрібні ці снукери.

Це правило не застосовується в останньому фреймі, якщо рахунок по фреймах рівний.

 

5. Гра з руки

Для гри з руки биток повинен бути встановлений у середині сектора «D» або на його лінії; грати можна по будь-якій черговій кулі в будь-якому напрямку.

Можна грати по чергових кулях, розташованим у секторі «D», а також зігрувати їх у будь-які лузи.

Суддя повинен відповісти, якщо його запитає той, хто б'є, чи належним чином поміщений биток у сектор «D».

Якщо наклейка кия торкнулася битка при його установці й суддя вважає, що той, хто б'є не намагався виконати удар, то биток ще не в грі.

При грі з руки биток можна встановлювати києм і при цьому навіть торкатися його наклейкою, але якщо тільки не було спроби завдати удару або прицілитися.

 

6. Удар по двох кулях одночасно

Не можна грати битком першим торканням одночасно по двох кулях, окрім по двох червоних або від вільної й чергової куль.

 

7. Виставляння кольорових куль

Будяка кольорова, що потрапила в лузу або вибита зі столу, повинна бути виставлена до виконання наступного удару, поки не почнуться фінальні зігрівання.

Гравець не несе відповідальності за будь-які помилки судді при виставлянні якої-небудь кулі.

Якщо кольорова виставлена помилково після зігрівання в порядку зростання вартості відповідно до правила, то після виявлення помилки вона повинна бути прибраною зі столу без штрафу, а гра - продовжена.

Якщо удар зроблений при неправильно виставленій кулі або кулях, то вони будуть уважатися виставленими правильно для наступних ударів. Будь-яка кольорова, неправомірно відсутня на столі, повинна бути виставленою:

а) без штрафу, коли виявлене її відсутність через попередній недогляд;

б) зі штрафом, якщо той, хто б'є зіграв до того, як суддя фізично міг би виставити кулю.

Гравець не карається за гру при невірно виставлених кольорових, якщо тільки він не зіграв так швидко (навмисне або імпульсивно), що суддя просто не встиг виставити кулю й при цьому ще не оголосив величину серії після зігрування кольорової.

Якщо кольорова повинна бути виставлена, а її власна точка зайнята, то її варто помістити на вільну точку кулі найбільшої вартості.

Якщо є більше однієї кольорової, які треба виставити, а їхні власні точки зайняті, то куля більшої вартості повинна мати пріоритет у порядку виставляння.

Якщо всі точки зайняті, то кольорова повинна бути поміщена якнайближче до власної точки, між цією точкою й найближчою частиною далекого борту.

Якщо всі точки зайняті, то куля виставляється строго нагору від своєї точки або, при відсутності там місця, униз. Наприклад, биток після зігрування коричневої зупинився біля її точки, при виставлянні кулі вийде снукер, якщо, звичайно, у балці немає червоних.

У випадку виставляння рожевої або чорної, якщо всі точки зайняті й немає доступного місця між відповідною точкою й найближчою частиною далекого борту, то кольорова повинна бути поміщена якнайближче до її власної точки на центральній лінії стола нижче точки.

У кожному разі, коли кольорова виставляється, вона не повинна торкатися іншої кулі.

Кольорова куля, що виставляється, повинна бути поміщена на позначене в цих Правилах місце вручну.

 

8. Притиснута куля

Якщо биток зупинився, торкаючись іншої кулі (або куль), що є або може бути черговою, суддя повинен оголосити «Притиснуту кулю» і вказати, якої чергової кулі (або куль) торкається биток.

Якщо биток торкається декількох червоних куль, які є в цей момент черговими, то суддя зобов'язаний оголосити їх всі й указати на кожну з них вертикально спрямованим пальцем. У цьому випадку він повідомляє «Притиснуті кулі», а не куля.

Коли притиснута куля названа, той хто б'є повинен грати битком від цієї кулі, не приводячи її в рух; інакше буде зафіксований пропих.

Якщо биток торкається кулі, то необхідно грати убік від нього. Удар навіть на граничній різці в цій ситуації буде вважатися пропихом. Якщо ця куля є черговою, то вважається, що удар по кулі відбувся відразу ж після відриву битка. Тому, якщо при ударі убік від неї биток, наприклад, перестрибне іншу кулю, то перескоку не буде.

Якщо гравець не змушує притиснуту кулю рухатися, то штрафу не буде у випадку, якщо:

а) ця куля чергова;

б) ця куля може бути черговою і той, хто б'є повідомляє її такою; або

в) ця куля могла б бути черговою, але той, хто б'є замовляє черговою іншу кулю й спочатку попадає по ній.

Якщо при вірному ударі дотична куля прийде в рух, наприклад, скотившись у ямку на поверхні стола, то помилки немає (правило (f) нижче).

Якщо биток зупинився, торкаючись або майже торкаючись кулі, що не є черговою, то суддя, якщо його запитають про торкання, повинен відповісти: «Так» або «Ні».

Той хто б'є  повинен грати від неї, не торкаючись, але спочатку необхідно потрапити в чергову кулю.

Якщо биток торкається чергової й не чергової куль, то суддя повинен указати тільки чергову кулю як дотичну. Якщо той, хто б'є запитає суддю, чи торкається биток також не чергової кулі, то він повинен відповісти.

Якщо суддя вважає, що будь-який рух притиснутої кулі в момент удару не було викликано дією того, хто б'є, то він не повинен повідомляти фол.

Якщо пізніше помітили, що нерухома прицільна куля, що не торкається битка під час перевірки суддею, увійшла у контакт із битком перш, ніж удар був зроблений, то кулі повинні бути повторно встановлені суддею за своїм розсудом.

 

9. Куля на краю лузи

Якщо куля падає в лузу без влучення по ній іншою кулею й вона ніяким образом не прийняв би участь у цьому ударі, то її повинні поставити назад і зарахувати всі набрані очки.

Якщо в результаті удару в неї міг би потрапити яка-небудь залучена у цей удар куля, і це відбулося:

а) без порушення цих Правил, тоді всі кулі встановлюються назад і той же гравець, який б'є може повторити удар знову або виконати інший удар за своїм розсудом;

б) зі здійсненням фолу, тоді порушник несе запропонований штраф, всі кулі виставляються назад і наступний гравець має звичайний вибір після фолу.

Якщо причиною фолу є безпосереднє падіння кулі, що стояла на краю лузи, то покарання немає й застосовується правило 9 (b)(i). Наприклад, чергова червона стоїть на краю, по ній грають із відтяжкою, але вона падає в лузу під час удару, і внаслідок цього туди ж влітає биток. Тут фолу нема, а позиція відновлюється.

Та ж ситуація, але гравець б'є трохи неточно, а биток однаково не потрапив би в кулю; тоді оголошується фол, куля повертається на край, а гра триває.

Якщо куля балансує недовго на краю лузи й потім падає в неї, то варто вважати, що вона потрапила у лузу й не виставляється назад.

Коли куля «зависла» над лузою, то очікують її падіння близько 4-5 секунд: якщо куля падає, то зараховується, якщо ні - перехід до наступного удару.

 

10. Снукер після фолу

Якщо після фолу биток потрапив у снукер, суддя повинен оголосити «Вільну кулю» (див. правило 16 частини 2).

Якщо наступний гравець у свою чергу вирішує виконувати удар сам, то

а) він може замовити будь-яку кулю як чергову й

б) замовлена куля повинна розглядатися як чергова куля, здобуваючи її вартість і статус, за винятком того, що у випадку її зігрування повинна бути виставлений.

Буде оголошений фол, якщо биток

а) не потрапить спочатку по замовленій кулі або по ній одночасно із черговою кулею або

б)  буде ефективно замаскований замовленою вільною кулею крім випадку, коли на столі залишилися тільки рожева й чорна кулі.

Якщо вільна куля зіграна, то її виставляють і зараховують вартість чергової кулі.

Якщо чергова куля зіграна після того, як биток ударив спочатку замовлену кулю або замовлену одночасно із черговою кулею, то чергова куля зараховується й залишається поза столом.

Якщо зіграні й замовлена, і чергова кулі, то зараховується тільки чергова куля; але якщо черговою кулею була червона, то зараховується вартість кожної зіграної кулі. Вільна куля потім виставляється, а чергова куля залишається поза столом.

Якщо вимагають у порушника грати далі, то оголошення вільної кулі анулюється.

Для порушника вільної кулі не існує, а от для його суперника вільна куля - це додаткова можливість витягти користь із порушення.

 

11. Фоли

Якщо фол зроблений, суддя повинен негайно оголосити Фол.

Гравець, який бив, повинен зізнатися в зробленій помилці, звичайно, якщо сам у ній упевнений напевно, тому що іноді може просто здатися, що помилився; у цьому випадку нехай вирішує суддя.

Якщо той, хто б'є не зробив удар, то його черга закінчується негайно й суддя повинен оголосити штраф.

Якщо після оголошення фолу й штрафу (що негайно може спричинити перехід черги удару), гравець, який зробив помилку все-таки виконує удар, то він може бути оштрафований ще раз за гру позачергово за правилом 12(a)(iii) частини 3.

Якщо удар був зроблений, то суддя буде чекати до завершення удару перед оголошенням штрафу.

Якщо фол не призначений суддею й не вимагається суперником, то помилка прощається.

Будь-яка неправильно виставлена кольорова повинна залишатися там, куди поміщена; але якщо вона відсутня на столі, то повинна бути правильно виставлена.

Всі набрані в серії перед фолом очки зараховуються, але той, хто б'є не одержує ніяких очок за будь-які забиті в лузу кулі при ударі з фолом.

Наступний удар виконується відтіля, де зупинився биток, а якщо він перебуває поза столом, то грається з руки.

Якщо при виконанні удару зроблено більше одного фолу, то призначається найвищий штраф.

Гравець, що зробив фол,

а) одержує штраф, запропонований у правилі 12 нижче, і

б) повинен виконувати наступний удар, якщо це зажадає наступний гравець.

12. Штрафи

За всі фоли накладається штраф у розмірі чотирьох очок, якщо нижче, у пунктах з (a) по (d), не зазначений більший розмір штрафу.

Штраф накладає в наступному розмірі.

У розмірі вартості чергової кулі за:

12.1. нанесення удару по битку більше одного разу;

Нанесення удару по битку більше одного разу відбувається звичайно при кіксі або пропиху.

12.2. нанесення удару по битку, коли обидві ноги відірвані від підлоги;

Поки биток не відірвався від наклейки при нанесенні по ньому удару, хоча б одна нога повинна торкатися підлоги (можна тільки носком черевика), якщо тільки гравець не грає в інвалідному кріслі. Але після відриву битка від наклейки можна підстрибнути на підлозі або, підсковзнутися, навіть зависнути на столі.

12.3. гру позачергово;

Ситуація може виникнути при грі пара на пару, коли удар виконує не той партнер; при початковому ударі або, коли після фолу суперник приймає позицію, а порушник не розуміє цього й грає сам.

12.4. гру неналежним чином з руки, включаючи початковий удар;

Наприклад, при ударі биток був установлений поза сектором «D».

12.5.        промах битком по всіх прицільних кулях;

12.6.         кладку битка в лузу;

12.7.        снукер вільною кулею;

12.8.        перескок;

12.9. гру ненормативним києм;

12.10. нарада з партнером всупереч правилу 17(e) частини 3.

У розмірі вартості чергової кулі або порушення, якщо воно дорожче, за:

12.11.   нанесення удару, коли не всі кулі припинили рух;

12.12.   нанесення удару до завершення виставляння суддею кольорової;

12.13.   кладку не чергової кулі в лузу;

12.14. влучення битком першим торканням по не черговій кулі;

12.15. пропих;

12.16. торкання ігрової кулі, крім як битка наклейкою кия при виконанні удару;

12.17. вибивання кулі зі столу.

У розмірі вартості чергової кулі або більшої із двох куль у випадку одночасного влучення в них битком за винятком, коли це дві червоних або вільна й чергова кулі.

У розмірі семи очок, якщо той, хто б'є:

12.18.   використає для будь-якої мети кулю, що перебуває поза столом;

12.19.   використовує будь-який предмет для виміру проміжків або відстаней;

Не можна використовувати ніякі предмети для вимірів. Наприклад, не можна відзначати крейдою напрямок удару при грі від борту, ставлячи його на борт, або використати вже зіграну кулю, щоб перевірити, чи пройде биток між кулею й бортом.

12.20.   грає червону після зігрування червоної або вільної кулі в послідовних ударах;

Якщо той, хто б'є грає кольорову, але в напрямку до нього биток злегка зачіпає червону, то в цьому випадку штраф призначається у звичайному порядку, тобто він буде максимальним, тільки якщо черговою була чорна куля.

12.21. використовує будь-яку відмінну від білої кулю як биток для виконання будь-якого удару відразу після початку фрейму;

Тобто, при торканні будь-якої прицільної кулі наклейкою.

12.22.   помиляється в оголошенні кулі, що замовляє, коли це вимагає зробити суддя;

Той, хто б'є карається максимальним штрафом, якщо не декларує чергову кулю, коли цього вимагає суддя або диктує ситуація! Наприклад, необхідно замовити кулю, якщо кольорові розташовані на одній лінії удару або грається вільна куля.

12.23.   після зігрування червоної або замовленої червоної вільної кулі робить фол перед замовленням кольорового.

 

13. Грай далі

Як тільки гравець зажадав у супротивника грати далі після фолу, такий запит не може бути відкликаний. Після вимоги грати далі порушник має право:

13.1. змінити свої наміри щодо того,

13.2. який удар він буде виконувати й

13.3. по якій черговій кулі буде намагатися бити;

13.4. одержати очки за будь-яку кулю або кулі, які він може зіграти.

 

14. Навмисний промах

Той, хто б'є, у міру всіх своїх здібностей, повинен прикладати зусилля, щоб потрапити у чергову кулю. Якщо суддя вважає, що Правило порушене, то він повинен оголосити Фол і Промах, якщо тільки на столі не залишилася одна чорна куля або не зложилася ситуація, коли неможливо потрапити в чергову кулю.

При застосуванні правила «Промах по кулі» треба враховувати, що воно повинне служити не джерелом одержання очок у ситуації, коли суперник потрапив у важку позицію, а для запобігання його недбалої й особливо нечесної гри при виході зі складної ситуації. Тут під нечесною грою розуміється спроба гравця, порушивши правило (гравець не намагається потрапити першим торканням по черговій кулі) і одержавши мінімальний штраф, уникнути відкриття позиції суперникові.

В останньому випадку повинні вважати, що той хто б'є намагається потрапити по черговій кулі, але за умови, що він грає прямо або від борту в напрямку чергової кулі із силою, на думку судді достатньої, щоб через кулі, що маскують, досягти чергової кулі.

Виникла, наприклад, одна з наступних позицій: биток зупинився на краю лузи й до нього підкотилася не чергова куля, що заслонила всі шляхи, або биток потрапив у скупчення червоних так, що немає жодної щілинки для проходу до кольорового. Що тоді? Суддя не призначає «Промах», якщо гравець завдає удару з необхідною силою й по траєкторії, максимально наближеній до тієї, по якій биток міг би пройти до мети, якби не перешкоди. Тобто, не просто торкнеться битка або штовхає його, куди-небудь.

Як тільки Фол і Промах оголошені, що гравець, який входить у гру, може за своїм розсудом зажадати в порушника грати далі із залишеної позиції або ж з первісної позиції; в останньому випадку чергова куля повинна бути тою же самою, що до останнього виконаного удару, а саме:

а) будь-яка червона куля, коли черговою кулею була червона;

б) кольорова, коли на столі не залишилося червоних;

в) кольорова на вибір того, хто б'є, коли черговою кулею була кольорова після зігрування червоної.

Якщо при виконанні удару гравець не попадає першим торканням по черговій кулі з позиції, де є вільний шлях по прямої лінії від битка до будь-якої частини якої-небудь кулі, що є або може бути черговою, суддя повинен оголосити Фол і Промах, якщо тільки кому-небудь із гравців не потрібні були снукери до або в результаті виконання удару й суддя переконаний у ненавмисності промаху.

«Промах», як правило, не оголошується жодному із гравців, коли кому-небудь із них потрібний снукер до удару або після штрафу за фол. Пояснення тут просте: немає резону ні у відстаючого (навіщо збільшувати розрив у рахунку?), ні в лідируючого (навіщо помилятися й підтягувати суперника, даючи йому шанс?).

Після оголошення Промаху відповідно до пункту (b) вище, коли був вільний шлях по прямій від битка до кулі, що є або може бути черговою, такий, що лобове зіткнення було можливо (у випадку червоних приймається повний діаметр будь-якого червоного, не замаскованого кольоровими), тоді:

а) повторна невдача при влученні по черговій кулі при виконанні удару з тієї ж самої позиції повинна оголошуватися як Фол і Промах незалежно від різниці в рахунку, і

б) якщо вимагають грати знову з первісної позиції, порушник повинен бути попереджений суддею, що третя невдала спроба приведе до присудження перемоги в цьому фреймі супротивникові.

Якщо після того, як биток був установлений назад відповідно до цього Правила в позицію, де був вільний шлях по прямій від битка до будь-якої частини чергової кулі, той, хто б'є зробив фол на будь-якій кулі (включаючи биток) при підготовці до виконання удару, то Промах не оголошується, якщо тільки удар не був виконаний. У цьому випадку накладає відповідний штраф й

а) наступний гравець може вибирати, виконувати удар самому або зажадати в порушника грати далі із залишеної позиції, або

б) наступний гравець може зажадати, щоб суддя відновив первісну позицію й змусив порушника грати відтіля знову, і

в)  якщо вищезгадана ситуація виникає протягом ряду промахів, те будь-яке попередження щодо можливого присудження перемоги у фреймі його супротивникові залишається в силі.

У будь-якій іншій позиції Промах по кулі повинен оголошуватися по розсуду судді.

У яких випадках варто оголосити «Промах» автоматично:

1. Виконаний занадто тихий удар. Гравець прагне лише злегка торкнутися прицільної кулі, злегка підкотитися до нього, щоб не віддати позицію. Намір у наявності. Тому, якщо биток не дійшов навіть частки міліметра, треба «Фол і промах» з усіма наслідками, що випливають.

2. Виконаний занадто сильний удар. Гравець цілиться від борту в окремо взяту на активній позиції кулю. Б'є він сильно, щоб забрати кулю з гарної позиції й подалі відкотити биток. Але відомо, що будь-яке посилення удару підвищує погрішність. Тому якщо схибив на сильному ударі - «Промах». Треба пам'ятати, що просто для влучення по кулі від борту гравець робить спокійний розміряний удар.

3. На столі є група чергових куль, по якій потрапити неважко, але можна відкрити позицію. Тому гравець прагне потрапити в кулю, що стоїть окремо, наприклад, біля борту.

4. Можна грати від одного борту, але гравець грає від двох, щоб подалі відбити прицільну кулю. Виходить, якщо обирається більш складний шлях виходу зі снукеру, то при промаху - теж «Фол і промах». Буває й так, що найпростіший шлях - це удар, що обводить, а гравець намагається потрапити від двох або трьох бортів. Те ж саме.

5. Гравець забив червоний, але биток зарився в скупчення червоних. Можна від борту грати по чорній, але биток залишиться біля червоних і може піти атака. Тому гравець б'є, наприклад, по зеленій (якщо потрапить, то суперникові грати здалеку, а якщо схибить, то штраф уже не 7, а тільки 4). Ясна хитрість, значить - «Промах».

6. На шляху до чергової кулі биток зачіпає будь-яку кулю. Це безперечно «Промах», тому що неправильно обрана траєкторія. Бий інакше.

7. Обов'язковий «Промах» треба за відверто недбалий, непідготовлений удар або за удар у серцях, зі злістю. (Отут суддя зобов'язаний у виховних цілях оголосити місс, навіть якщо комусь потрібний снукер!)

Суддя може й не давати «Промах», якщо виконувався досить складний, але виправданий і розміряний удар. Суддя може враховувати, що гравець бив з кулі або те, що для влучення треба провести биток впритул до іншої кулі або інші складності.

На кожному турнірі повинен бути однаковий стандарт для призначення «промаху». Наприклад, на чемпіонаті Європи беруть участь і досвідчені, і новачки. Але підхід у призначенні «Промаху» залежить не від кваліфікації гравця, а від рівня змагань. Так професіонали б'ють практично завжди до влучення або поки суперник не захоче грати з позиції, що створилася, або поки вже не знадобиться снукер.

Після промаху й вимоги наступного гравця переставити биток, будь-які зрушені прицільні кулі повинні залишатися на своїх місцях, якщо тільки суддя не вважає, що через цього порушник може одержати перевагу. В останньому випадку будь-який або всі зрушені кулі можуть бути переставлені назад по розсуду судді; але в кожному разі, неправомірно відсутні на столі кольорові повинні бути виставлені або переміщені належним чином.

Як відновлювати позицію? Отут важлива кваліфікація арбітра. Якщо гравець поставив снукер, то суддя повинен подивитися, як близько биток до найближчої кулі, що маскує, і куди веде пряма, що з'єднує биток із цією кулею. Якщо вони близькі, то треба оцінити, куди повз цю кулю попадає гравець (наприклад, як близько до середньої лузи). Це допомагає потім відновити позицію. Відзначимо, що робити це треба обережно, інакше суддя своїми діями давить на гравця, заздалегідь припускаючи його можливу помилку. Кулі виставляються приблизно, але биток і найближча куля, а так само чергова куля повинні бути відновлені по можливості точно. Якщо розкотилися червоні, то вони збираються в таку ж по обсягу групу й так, щоб крайні червоні йшли або не йшли в лузу, як і до спроби. Якщо червона при цьому впала у лузу, то вона дістається й установлюється на колишнє місце. Гравці можуть вносити корективи в розміщення куль при відновленні позиції, але вони не мають права торкатися жодної з куль. Якщо виникають розбіжності між гравцями по відновленню позиції, то суддя сам приймає остаточне рішення.

Коли будь-яка куля переміщується після промаху, тоді обидва гравця консультуються щодо її позиції, після чого суддя повинен прийняти остаточне рішення.

Якщо будь-який гравець протягом такої консультації торкнувся якої-небудь ігрової кулі, то він повинен бути оштрафований, начебто він був тим, хто б'є, але без зміни черговості гри. Порушена куля повинна бути переставлена суддею при необхідності за своїм розсудом, навіть якщо вона піднімалася.

Наступний гравець може запитати суддю про його намір перемістити відмінні від битка кулі у випадку, якщо він зажадає в суперника виконати удар з первісної позиції, а суддя повинен повідомити про свої наміри.

Наступне правило застосовувалося в аматорському снукері в 2004 році.

Коли «Фол і промах» оголошено двічі підряд у ситуації повного снукеру й порушника змушують грати знову з первісної позиції, він повинен бути попереджений суддею, що якщо буде оголошені «Фол і промах» втретє, те наступний гравець буде мати вибір:

а) Зажадати в порушника грати відтіля, де зупинився биток;

б) Грати самому з позиції, що створилася;

в) Грати самому з руки з усіма кулями, що залишилися на столі.

Коли «Фол і промах» оголошений, порушник повинен при кожній спробі демонструвати, що він робить справжнє зусилля потрапити по черговій кулі. При порушенні цієї умови суддя повинен застосовувати визначення 20 частини 2, правило 2 частини 4 або правило 1частини 5.

 

15. Куля переміщена тим хто не б’є

Якщо кулю, нерухома або та, що переміщається, зрушить той гравець, який не б'є,  то її повинен без штрафу помістити суддя назад на місце, на якому, на його думку, куля була або де б вона зупинилася.

Це правило повинне включати випадки, коли яка-небудь подія або той, хто не є партнером гравця, який б'є, змушує того, хто б'є перемістити кулю.

Ніхто із гравців не може бути оштрафований за будь-яке переміщення куль суддею.

 

16. Патове положення

Якщо суддя думає, що на столі виникло патове положення (або ситуація наближається до нього), то він повинен запропонувати гравцям негайно переграти фрейм. Якщо будь-який гравець заперечує, суддя повинен дозволити грі тривати з умовою, що ситуація повинна змінитися в межах заявленого по розсуду судді періоду. Якщо ситуація залишається в основному незмінною після того, як заявлений період минув, то суддя повинен анулювати все очки й повторно встановити всі кулі як для початку фрейму, і:

а)  той же гравець повинен виконувати початковий удар;

б)  повинна бути дотримана та ж черговість гри.

 

17. Снукер для чотирьох

 Кожна сторона повинна починати фрейми по черзі, черговість гри визначається на початку кожного фрейму й після цього повинна дотримуватися протягом усього цього фрейму.

Гравці можуть міняти черговість гри на початку кожного фрейму.

Якщо зроблено фол і зажадали грати далі, то фол, що зробив, гравець виконує удар знову (навіть якщо фол був зроблений при грі позачергово), а первісна черговість гри залишається такою, що партнер порушника може втратити свою чергу удару.

Коли фрейм закінчується внічию, тоді застосовується правило 4 частини 3. Якщо необхідно виставити чорну знову, той, хто виконує перший удар пари має право вибору гравця, який буде робити цей удар. Черговість гри повинна потім зберігатися як у фреймі.

Партнери можуть радитися протягом фрейму, але

а) не поки кожний з них є тим, хто б'є й перебуває  біля стола, і

б) не після першого удару в чергу, того, хто б'є до кінця серії.

 

18. Використання допоміжного устаткування

Відповідальність того, хто б'є - розміщати й забирати будь-яке встаткування, що він може використати за столом.

Гравець відповідальний за будь-яке встаткування, включаючи (але не обмежуючись) машинки й подовжувачі, що він приносить на стіл, не залежно від того, належить воно йому або запозичене (крім як у судді); він буде оштрафований за будь-які фоли, зроблені при використанні цього встаткування.

За встаткування, що було надано іншою стороною (включаючи суддю) і звичайно перебуває біля столу, той, хто б'є не несе відповідальності. Якщо це встаткування виявилося дефектним й, таким чином, змусило того, хто б'є торкнутися кулі або куль, то фол призначений не буде. Суддя при необхідності повторно помістить будь-які кулі відповідно до правила 15 цієї частини й тому, хто б'є буде дозволено продовжити серію без штрафу.

 

19. Інтерпретація правил

Усюди в цих правилах і визначеннях слова, що припускають чоловічий рід, повинні однаково ставитися й включати жіночий рід.

Обставини можуть вимагати регулювання того, як Правила застосовуються до людей з фізичними недоліками. Особливо, наприклад:

19.1.  правило 12 частини 3 не може застосовуватися до гравців в інвалідних кріслах;

19.2.         гравцеві, по запиті до судді, повинні підказати кольори кулі, якщо він не здатний розрізняти кольори, наприклад, червоний і зелений.

Коли суддя на гру не призначений, наприклад, у соціальній грі, що протистоїть гравець (або сторона) з метою дотримання цих Правил повинен виконувати обов'язки судді.

Коли суддя не призначений, його роль виконує суперник. Він виставляє кулі, рахує серію, називаючи вголос її величину після кожного зігрування, і визначає фоли. При цьому він і поводитися повинен як суддя: не заважати удару, не перебуває в полі зору того, хто б'є, не нагнітати обстановку пильно вдивляючись, а чи не збирається гравець зробити фол, наприклад, торкнувшись рукою кулі.

Рахунок на табло відзначається тільки після закінчення серії. рекомендується відзначати рахунок двома, а не одним бігунком. Це потрібно, щоб випадково зрушений бігунок одного гравця при встановленні рахунку іншого не перешкодив відновити рахунок. Все-таки два відразу зрушити складніше.

 

 РОЗДІЛ ІV. Гравці

 1. Витрата часу

Якщо суддя думає, що гравець використовує занадто багато часу для виконання удару або при його виборі, то він повинен попередити гравця, що буде зобов'язаний присудити перемогу у фреймі його супротивникові.

 

2. Неспортивна поведінка

За відмову продовжувати фрейм або за завзято й навмисно некоректне, на думку судді, поводження, включаючи продовження затягування часу після попередження відповідно до Правила 1 або неджентльменське поводження, гравцеві присуджується програш у цьому фреймі й суддя повинен попередити його про те, що якщо таке поводження продовжиться, то він програє гру.

 

3.Санкції

Якщо фрейм присуджений на підставі правила 2 цієї частини, порушник:

а) програє фрейм й

б) губить всі набрані очки, а суперник одержує кількість очків, еквівалентну вартості куль, що залишилися на столі: 8 очок за кожен червоний, а будь-яка неправомірно відсутня на столі кольорова повинна бути полічена, начебто виставлена.

 Якщо гра присуджена на підставі правила 2 цієї частини, порушник:

а) програє фрейм, як описано вище в (a), і

б) додатково програє необхідну для завершення гри кількість фреймів, якщо застосовуються фрейми, або

в) додатково програє фрейми, що залишилися, з рахунком 147 до 0, якщо застосовується підсумкова сума очок.

4. Суперник того хто б’є

Коли той, хто б'є грає, його суперник повинен уникати стояти або рухатися на лінії прицілювання. Він повинен сидіти або стояти на розумній відстані від столу.

5. Відлучка із залу

Якщо той, хто не б'є на час залишає приміщення, він може призначити свого представника, що буде захищати його інтереси й при необхідності вимагати фол. Про таке призначення треба сповістити суддю до відходу.

 

6.Поступка

Гравець може поступитися тільки тоді, коли він той, хто б'є. Супротивник має право прийняти поступку або відмовитися від неї; вона стає незначної, якщо супротивник хоче продовжувати гру.

Відмовитися від поступки має сенс, тільки якщо важливо різницю очків у фреймі.

Коли застосовується підсумкова сума очок і фрейм, яким поступилися, ціна всіх куль, що залишилися на столі, додається до рахунку іншої сторони. У такому випадку, кожен червоний повинен уважатися за 8 очок, а будь-яка неправомірно відсутня на столі кольорова повинна бути полічена, начебто вона виставлена.